لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۵

اعدام ها در ایران در حال افزایش اند ولی در مقابل فرهنگ عفو نیز!


قرار بود شانزدهم ماه اپریل آخرین روز زنده گی بلال باشد.

بلال هفت سال پیش در یک برخورد فزیکی در کوچه یک نوجوان را با ضرب چاقو کشت و قرار بود در مقابل چشمان اعضای فامیل نوجوان مقتول، در ولایت شمالی مازندران اعدام شود.

ولی در آخرین لحظات قبل از اجرای سزای اعدام، مادر نوجوان مقتول بلال را بخشید.

از همان روز به بعد این صحنه در چندین قضیهء دیگر در ایران تکرار شده است و ایرانیان شاهد موجی از بخشیدن ها و عفو کردن ها بوده اند.

بر اساس گزارش روزنامه اصلاح طلب شرق، تنها هفته گذشته 9 نفری که محکوم به اعدام بودند، از سوی فامیل های قربانیان مورد عفو قرار گرفتند.

ناظرین می گویند یک کمپاین ضد اعدام در این زمینه نقش بازی کرده است ولی پول هم نقشی عمدهء داشته است.

هنرمندان، شخصیت های معروف تلویزیونی و فعالین حقوق بشر، از مردم خواسته اند حیات آنهای را که با خطر اعدام مواجه اند نجات دهند.

رسانه ها هم در نشریات شان مردم را به ترحم تشویق کرده اند.

در قضیه بلال، عادل فردوسی پور یک نطاق معروف ایرانی در برابر میلیون ها بیننده به نفع بلال تبلیغات کرده و خواهان عفو وی شده بود.

ولی عبدالصمد خرم شاهی یک څارنوال معروف ایرانی که وکیل مدافع چندین تن از متهمین قتل در ایران بوده است می گوید، آنچه رسانه ها موجی از ترحم می خوانند اصلاً یک تجارت است.

بر اساس قانون اسلامی که در ایران عملی می شود، خانواده قاتل می تواند به خانوادهء مقتول خون بها پرداخته و آزادی قاتل را بخرد.

رقم رسمی خون بها در ایران 150 میلیون تومان یا 50 هزار دالر است، ولی این رقم می تواند بلندتر باشد.

بر اساس گزارش ها، در قضیه بلال خانوادهء مقتول 300 میلیون تومان به دست آورد.

عبدالصمد خرم شاهی څارنوال ایرانی می گوید، بر اساس معلوماتی که در مورد بعضی قضیه ها در دست دارد، بخش عمدهء قضیه های قصاص با دادن پول هنگفت حل شده اند.

او گفت رسانه ها باید مردم را تشویق کنند در بدل عفو، خونبهای گزاف نخواهند.

لوی څارنوال ایران غلام حسین محسنی در ماه اپریل گفته بود که بین مارچ سال 2013 و 2014 در ایران 358 نفر براساس قوانین عفو در قصاص، بخشیده شده اند.

محمد امیر مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در ناروی است می گوید، این معلوم نیست که چند مورد عفو در بدل پرداخت پول صورت گرفته است.

مقدم گفت:

" از یک طرف اعدام های مربوط به قصاص خیلی بالا رفته و از طرف دیگر می بینیم که هم تعداد بخشش ها بالا رفته و هم ترویج بخشش. "

مقدم افزود، به همان اندازهء که نظام ایران می خواهد سزای اعدام را ترویج کند به همان اندازه یک فرهنگ متضاد آن، یعنی فرهنگ رحم و بخشش نیز در حال ترویج می باشد.

XS
SM
MD
LG