لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

"تجارت کثیف، هوای یک ولایت افغانستان را آلوده ساخته است"


انستیتیوت گزارش دهی صلح و جنگ زیر این عنوان که کار و بار و تجارت کثیف، هوای یک ولایت افغانستان را آلوده ساخته است می نویسد: عبدالرحمن و اعضای خانوادهء او از شدت گرمای تابستان ننگرهار شبانه بالای بام می خوابند اما هنگامیکه هر صبح بیدار می شوند می بینند که دود سیاه داش خشت پزی که در نزدیکی خانهء شان وجود دارد روی آنها را پوشانیده است.

عبدالرحمن که محصل پوهنتون ننگرهار است و در ولسوالی سرخرود به سر می برد می گوید: " چون برق نیست ما نمی توانیم بادپکه یا ایرکاندیشن چالان کرده در داخل اتاق بخوابیم لذا ناگزیر در بام می خوابیم."

او می افزاید: " ما تمام شب دود داش های خشت پزی تنفس می کنیم. خاکستر آن بالای لباس های ما می نشیند. ما از این وضعیت به ستوه آمده ایم."

عبدالرحمن می گوید که همهء شکایت های آنها به ریاست شاروالی گوش شنوایی نداشته است.

او می پرسد که چرا مقامات باید توجه کنند؟ آنها در خانه های لکس آیرکاندیشن دار شهر می خوابند و در غم مردم نیستند.

انستیتیوت گزارش های دهی صلح و جنگ میافزاید که پس از سقوط رژیم طالبان در سال 2001 صنعت خشت پزی در ولسوالی سرخ رود رونق یافته است. تقریباً صد داش در این ولسوالی همهء مناطق شرقی را اکمال می کنند. حدود نه هزار نفر در این کار و بار مصروف اند.

ولی این صنعت تاثیرات خطرناک بر محیط زیست داشته است.

مردم می گویند که در این داش ها از ذغال سنگ و تیرها نیز استفاده می شود که بدبویی ایجاد می کنند و سبب امراض تنفسی و جلدی می شوند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز زیر این عنوان که مربیان امریکایی آمادگی می گیرند تا نیروهای افغان امور را خود به تنهایی پیش ببرند می نویسد: ولسوال کوه صافی در نزدیکی کابل با مشکل زیاد معنای خروج عساکر امریکایی را محاسبه می کرد. او پس از اینکه به خاطر بهبود امنیت در ولسوالی نا آرام خود از تورن جوان قوای خاص امریکا ستایش کرد، نا گهان سعی کرد که راجع به پلان خود پس از خروج قوای امریکایی صحبت کند. او گفت که به هر صورت ما امیدواریم که چنین واقع نشود. ما فکر می کنیم که امریکایی ها یک راه برای ماندن خود در کشور خواهند یافت.

روزنامه می نویسد، تورن قوای خاص امریکا که با چنین صحبت ها از قبل آشنایی داشت مداخله کرده گفت: "ما تا پایان تابستان خارج می شویم و اگر کدام پلان برای پُر کردن خلا وجود نداشته باشد باید افراد موجود در این اتاق در بارهء آن همین اکنون صحبت کنند."

XS
SM
MD
LG