لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

استخدام افراد زیرسن در صفوف پولیس افغان به صفر رسیده است


نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخلهء افغانستان
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخلهء افغانستان

وزارت داخلهء افغانستان از اقدامات جدی برای منع استخدام و موجودیت اطفال در صفوف پولیس و دست آورد های چشم گیر در این زمینه خبر می دهد.

مقامات وزارت داخله می گویند، این اقدامات پس از آن اتخاذ شدند که ملل متحد سال گذشته حکومت افغانستان را به خاطر استخدام و موجودیت افراد زیر سن در صفوف نیرو های امنیتی مورد انتقاد قرار داد.

ملل متحد گفته بود که این اطفال یا عملاً می جنگند و یا در خطوط مقدم جبهه چون خدمتگاران نظامیان کار می کنند.

ولی نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخلهء افغانستان به رادیو آزادی گفت، استخدام و موجودت اطفال در صفوف پولیس اکنون به صفر رسیده است:

" خوشبختانه موضوعی که ما داشتیم در سال گذشته، یک دو سه مورد در ولایات و برخی ولسوالی ها بود که پیگیری شد. در حال حاضر من به جرئت گفته می توانم که در صفوف پولیس حتی در جمع تشکیل یک صد و پنجا هزار نفری نیروی پولیس یک نفر هم از افراد زیرسن هژده سال وجود ندارد ما جداً روی این موضوع کار کردیم و نتیجه هم بدست آوردیم."

حکومت افغانستان در این اواخر تعهد نمود که از برنامهء عدم استخدام اطفال در صفوف نیروهای امنیتی که سه سال قبل آنرا با ملل متحد امضا کرده است، حمایت می کند.

نمایندهء خاص ملل متحد این تعهد حکومت افغانستان را مورد ستایش قرار داده است.

یان کوبیش نمایندهء خاص ملل متحد برای افغانستان در اعلامیهء خود می گوید که تطبیق این برنامه یک تغییر واقعی را در زندگی افغانان به بار خواهد آورد.

در این برنامه توصیه شده که استخدام اطفال در صفوف نیرو های امنیتی و اردو باید جرم پنداشته شود، با اطفال بازداشت شده به ارتباط حوادث امنیتی طبق معیار های محاکم جهانی اطفال تعامل صورت گیرد و میکانیزم مشخص ساختن سن باید قوی تر شود.

افغانستان یکی از کشور های است که به علت استخدام اطفال در صفوف نیرو های امنیتی خود در فهرست سازمان ملل متحد شامل اند.

افغانستان به همین خاطر یک برنامهء کاری را سال 2011 امضا کرد و در سال های اخیر اقدامات را جهت جلوگیری استخدام اطفال در صفوف پولیس و عساکر اردوی ملی اتخاذ کرده است.

چاد، سودان جنوبی، میانمار، سومالیا، جمهوریت کانگو، یمن و سودان کشور های دیگر شامل در این فهرست اند.

XS
SM
MD
LG