لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۸

ادارهء بین المللی انرژی اتمی میخواهد بر ایران بیشتر فشار وارد کند


ادارهء بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به خاطر رفع شک و تردید ها برنامه هسته یی ایران تلاش دارد تا فشار های بیشتر را بر این کشور، وارد کند.

این در حالیست که سه هفته از ضرب الاجل می گذرد که ایران باید تا آن زمان معلومات را در باره مسایل هسته یی اش ارایه می کرد.

یوکیا امانو رییس اداره بین المللی نظارت از انرژی اتمی در یک گزارش که در اوایل این ماه به نشر رسید، گفته است که ایران از جمله پنج اقدام که در سومین مرحله برای همکاری با این اداره موافقه کرده بود، سه آن را عملی کرده است. به گفتهء او دو اقدام آن بعد از 25 ماه اگست تطبیق شده است.

عدم پیشرفت در تحقیقات اداره نظارت اتمی سازمان ملل متحد همچنان می تواند تلاش های شش کشور مقتدر جهان را برای رسیدن به یک راه حل در رابطه به متوقف نمودن برنامه جنجال برانگیز ایران با موانع روبرو سازد.

یوکیا امانو که در جلسهء هیات 35 عضوی این اداره صحبت می کرد گفت:

" به منظور حل همه مسایل برجسته، در حال و ماضی، مهم این بوده که ایران همه تدابیر را که در چارچوب همکاری موافقه کرده در زمان معین آن تطبیق کند و این موضوع زمینه را برای ارایهء تدابیر جدید مساعد ساخته که ما بر اساس آن می توانیم روی مسایل بعدی موافقه کنیم."

ایران بعد از به قدرت رسیدن حسن روحانی به حیث رییس جمهور این کشور همکاری با اداره نظارت از انرژی اتمی سازمان ملل متحد را، وعده داده است.

ایران می گوید برنامه اتمی این کشور صلح آمیز بوده و برای تولید انرژی برق استفاده می شود.

یوکیا امانو گفت، ایران با این اداره روی دو موضوع گفتگو را آغاز کرده است اما جزیات بیشتر ارایه نکرد.

رییس اداره بین المللی نظارت از انرژی اتمی همچنان گفت، از ایران تقاضا شده تا در مورد شفافیت برنامه های اتمی اش هر اقدامی را که در نظر دارد، باید پیشنهاد کند تا در پیشرفت تحقیقات این اداره کمک شود.

XS
SM
MD
LG