لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

"سازمان ملل بحث ها را در مورد خروج کارمندانش از افغانستان آغاز کرد"


هشدار اخیر سازمان ملل متحد برای احتمال خروج کارمندانش از افغانستان، در شماری از روزنامه ها و نشریه های غربی به چشم می خورند.

واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست می نویسد: بن بست میان نامزدان ریاست جمهوری یعنی اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، نوسان های رو به افزایش را ایجاد کرد که شاید به خروج کارمندان سازمان ملل متحد از افغانستان همراه شود.

به نوشته روزنامه، سازمان ملل بحث ها را در مورد خروج کارمندان از شهر های بزرگ و مصون افغانستان آغاز کرده است.

واشنگتن پست علت این اقدام را نگرانی از بن بست میان نامزدان ریاست جمهوری و احتمال بروز خشونت ها عنوان می کند.

سازمان ملل متحد به روز شنبه در یک اعلامیه گفت که ماموریت این سازمان در افغانستان، پس از تفتیش و بازشماری آرای دور دوم انتخابات، با هشدار های جدی روبرو شده است.

روزنامه واشنگتن پست می نویسد: تنش ها در چند هفته گذشته زیاد شده و نگرانی ها را از توانایی افغانستان برای نخستین انتقال قدرت از یک حکومت به اداره منتخب و دموکراتیک افزایش داده است.

روزنامه به اعلامیه سازمان ملل متحد هم اشاره کرده که گفته است: تهدید و حملات لفظی بالای این سازمان پذیرفتنی نیست.

به گفته سازمان ملل، تهدید به این سازمان، هشدار برای تمامی جامعه بین المللی است.

واشنگتن پست این نکته را هم برجسته ساخته که اگر تهدید ها ادامه یابد، سازمان ملل متحد مجبور می شود که فعالیت هایش را محدود سازد و کارمندان و ماموریت هایش را در افغانستان کاهش دهد.

آبزرور

روزنامه آبزرور به موضوع دیگری توجه کرده و مقالهء دارد با این عنوان: " پیشروی های طالبان در ولسوالی سنگین، دستاورد های اردوی بریتانیا در هلمند را تهدید می کند. "

روزنامه با توجه به وضعیت امنیتی هلمند می نویسد: پیشروی های طالبان در ولسوالی سنگین و مناطق اطراف آن، دستاورد های قوای بریتانیا را که در نتیجه جنگ های خونین حاصل شده، با تهدید روبرو می سازد.

به نوشته آبزرور، طالبان در این ولسوالی، قریه ها را تصرف کرده اند، پوسته ها را از بین برده اند و اداره های محلی را در مراکز ولسوالی ها، با هشدار مواجه ساخته اند.

روزنامه همچنان می افزاید: از اعلان دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا که گفت: ماموریت کشورش در هلمند تکمیل شده، هنوز یک سال سپری نشده و هزاران تن از باشنده های هلمند در نتیجه شدت یافتن جنگ ها، به ترک خانه هایشان مجبور شده اند.

به نوشته آبزرور، جنگی که برای نجات افغانستان، رنگ سمبولیک هم داشت، پرسش های را در مورد آینده هلمند پس از شکست نظامی و عقب نشینی با توجه به نگرانی های بریتانیا از قربانیان کشورش در این ولایت مطرح کرده است.

XS
SM
MD
LG