لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

راسموسن: ثبات در افغانستان به معنی امنیت برای ناتو است


آندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو
آندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو

منشی عمومی ناتو می گوید انتظار دارد که موافقتنامه های امنیتی با ایالات متحده و ناتو در روزهای آینده پس از مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب افغانستان امضا شود.

آندرس فوگ راسموسن که دورهء کارش به پایان رسیده در گفت و گوی اختصاصی به رادیو آزادی گفت که چشم به راه مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان و همچنین تعیین رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان است.

راسموسن افزود که اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در پیام مشترکِ که به نشست سران ناتو در ویلز بریتانیا فرستاده بودند، هر دو تعهد کرده اند که قرارداد های امنیتی را امضا می کنند.

قرارداد امنیتی دو جانبه میان کابل و واشنگتن و همچنین ایجاد چارچوب قانونی برای ناتو به نیروهای بین المللی اجازه می دهد تا پس از ماه دیسمبر سال 2014 میلادی نیز به حضور شان در افغانستان ادامه بدهند.

راسموسن همچنین گفت که ماموریت جدید غیر جنگی ناتو که در برگیرنده آموزش، مشوره و همکاری با نیرو های امنیتی افغانستان می شود، در اول ماه جنوری سال 2015 میلادی در صورتی آغاز خواهد شد که چارچوب قانونی برای حضور ناتو فراهم ساخته شود.

راسموسن افزود که ناتو در نشست ویلز در مورد وعدهء نشست سال 2012 در شیکاگو بار دیگر تأکید کرد.

در نشست شیکاگو، تعهد شده بود که پس از سال 2014 میلادی جامعهء جهانی بیش از چهار میلیارد دالر را سالانه با نیرو های امنیتی افغانستان کمک خواهد کرد.

راسموسن گفت که ناتو می خواهد که پس از پایان مأموریت جنگی اش در پایان امسال کمک هایش را با افغانستان از سه طریق ادامه دهد. نخست از راه آغاز مأموریت حمایت قاطع یا آموزش، مشوره و همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان. دوم، از راه تجدید تعهد در پیشتیبانی از پایداری نیروهای افغان تا پایان سال 2017 میلادی و سوم هم تقویت مشاورهء سیاسی و همکاری عملی با افغانستان در چارچوب موجود میان ناتو و افغانستان.

اما، ناتو می گوید که برای این کمک به چارچوب قانونی نیاز دارد.

راسموسن در مورد مبارزه با شورشیان در افغانستان گفت که ناتو می داند که چالش های عمده از جمله چالش های امنیتی در افغانستان باقی خواهند ماند و به همین دلیل است که با پایان یافتن مأموریت جنگی نیروهای بین المللی کمک به امنیت یا آیساف در ماه دیسمبر، ناتو همچنین می خواهد که در افغانستان بماند.

منشی عمومی ناتو می گوید که ثبات در افغانستان به معنی امنیت برای ناتو نیز است.

راسموسن گفت که نیروهای امنیتی افغانستان بار ها نشان داده اند که توان انجام وظیفهء شان را دارند.

به گفته راسموسن، نیروهای امنیتی افغانستان از تبدیل شدن شورشیان به یک تهدید استراتیژیک و دستیابی به اهداف شان، جلوگیری کرده اند.

منشی عمومی ناتو گفت که از همه مهمتر این است که نیروهای امنیتی افغانستان به مردم خود نشان داده اند که می توانند از کشور شان دفاع کنند.

راسموسن گفت که اکنون وظیفه نیروهای امنیتی افغانستان است که کشور شان را مصون نگهدارند.

اما، او افزود که نیروهای امنیتی افغانستان در انجام این وظیفه تنها نخواهند بود و ناتو در کنار شان خواهد ایستاد.

XS
SM
MD
LG