لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

ایکانومیست: دیموکراسی به شیوه افغانی


برخی از رسانه های چاپی باز هم به حکومت آینده افغانستان و اولویت های آن توجه کرده اند.

ایکانومیست

مجله ایکانومیست با عنوان "دموکراسی به شیوه افغانی" مقالهء را نشر کرده است.

مجله به رقابت های گذشته اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله اشاره کرده و نوشته است: هر دو رقیب حالا در تصمیم گیری ها و تقسیم قدرت شریک استند.

ایکانومیست همچنان نوشته است: خیلی عملی به نظر نمی رسد که داکتر عبدالله فردی دیگری را به حیث رییس اجرایی معرفی کند، بناءً هر دو یعنی آقایان اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله با معاونین شان، قدرت را در بیست و نهم سپتمبر تحویل می گیرند.

به نوشته مجله، برای غرب به ویژه امریکا پایان یافتن حکومت سیزده ساله آقای کرزی یک پیام خوب است.

ایکانومیست همچنان می نویسد که فوری ترین اقدام رییس جمهور آینده، امضای موافقتنامه امنیتی با امریکاست تا در نتیجه سرنوشت 9800 سرباز امریکایی و 4000 نظامی سایر کشور های عضو ناتو در افغانستان مشخص شود و آنها نقش آموزش، مشوره و همکاری با نیرو های امنیتی افغان را داشته باشند.

ایکانومیک تایمز

روزنامه ایکانومیک تایمز چاپ هندوستان هم می نویسد: حکومت افغانستان پیمان امنیتی با امریکا را امضا می کند.

در روزنامه، اظهارات رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی رییس جمهور کرزی هم نقل شده که در یک نشست در هرات گفت: پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن به روز سه شنبه امضا خواهد شد.

ایکانومیک تایمز در ادامه می افزاید: قرار است مراسم تحلیف اشرف غنی احمدزی رییس جمهور منتخب افغانستان به روز دوشنبه برگزار شود و حامد کرزی قدرت را به حکومت آینده بسپارد.

روزنامه همچنان می نویسد: در افغانستان برای نخستین بار، قدرت به صورت صلح آمیز به حکومت بعدی منتقل می شود.

مقاله نویس همچنان نوشته که لویه جرگه مشورتی در ماه نومبر پارسال، از توافقنامه امنیتی با امریکا حمایت کرد و از رییس جمهور کرزی خواست تا آنرا به زودی امضا کند اما آقای کرزی اقدام به چنین کاری نکرد.

باستن گلوب

روزنامه باستن گلوب در مورد کشتار اخیر غیر نظامیان توسط شورشیان در ولایت غزنی مقالهء را نشر کرده است.

به نوشته روزنامه، طالبان دوازده غیر نظامی افغان را که بیشتر شان اعضای خانواده یک پولیس محلی بودند، سر بریدند.

باستن گلوب به این نکته هم توجه کرده که سخنگوی طالبان دخیل بودن در این رویداد را رد می کند.

روزنامه می نویسد: در این منطقه، نیرو های ناتو هیچگونه فعالیتی ندارند.

به نوشته باستن گلوب، سربریدن در افغانستان خیلی معمول نیست اما در جریان جنگ های طالبان چنین رویداد ها در گذشته رخ داده اند.

روزنامه اظهارات اسدالله انصافی معاون قوماندانی امنیه ولایت غزنی را هم نقل کرده که گفته است: در هفته گذشته طالبان در ولسوالی اجرستان، بالای چندین قریه حمله کرده اند.

باستن گلوب می گوید که تلفات به غیر نظامیان، نیروهای افغان و طالبان وارد شده است اما ارقام آن به خاطری دقیق نیست که اجرستان ولسوالی دور افتاده در ولایت غزنی به حساب می آید.

XS
SM
MD
LG