لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

جان کری در مراسم تحلیف رییس جمهور افغانستان اشتراک نمی کند


شماری از روزنامه ها و نشریه های بین المللی در شماره های اخیر خود در مورد مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید افغانستان مقالاتی را به نشر رسانده اند.

ایکانومیک تایمز

نشریه ایکانومیک تایمز می نویسد: جان کری وزیر امور خارجه امریکا در مراسم تحلیف اشرف غنی احمدزی رییس جمهور جدید افغانستان اشتراک نمی کند و در عوض با جوبایدن معاون رییس جمهور امریکا در ضیافتی چاشت حضور خواهد یافت که برای نریندرا مودی صدراعظم هند، ترتیب شده است.

ایکانومیک تایمز می نویسد، در نظر بود جان کری در مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان اشتراک کند. جان کری وزیر خارجه امریکا برای حل بحران انتخابات افغانستان زخمت زیادی کشیده و زمانی زیادی را وقف این مساله کرده است.

اما به نوشتهء نشریه ایکانومیک تایمز، ایالات متحده امریکا اهمیت را که به حکومت نریندرا مودی قایل بوده و با در نظر داشت تلاش ها برای تقویت روابط امریکا با هند، وزیر خارجه امریکا فیصله کرد که جهت اشتراک در مراسم تحلیف رییس جمهور افغانستان، به کابل سفر نمی کند.

تیلگراف

نشریه بریتانیایی تیلگراف می نویسد: یک روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان، انفجاری در نزدیکی قصر ریاست جمهوری رخ داد که در نتیجه آن یک نفر زخمی شد.

نشریه تیلگراف می نویسد، تدابیر امنیتی قبل از مراسم تحلیف در کابل افزایش یافته اند. در این مراسم اشرف غنی احمدزی رییس جمهور منتخب، جانشین حامد کرزی رییس جمهور افغانستان می شود که مدت طولانی این وظیفه را به عهده داشت.

واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست در شمارهء اخیر خود در اشاره به کمبود بودجه دولتی در بارهء مشکلاتی که اشرف غنی احمدزی رییس جمهور جدید افغانستان به آن روبرو است، می نویسد: افغانستان معاش ماه آینده صد ها هزار کارکنان ملکی را به تاخیر می اندازد. زیرا حکومت این کشور بودجه کافی ندارد.

این مطلب را یک مقام وزارت مالیه افغانستان روز شنبه بیان کرد.

روزنامه واشنگتن پست در ادامهء این مقاله اش می نویسد، کمبود بودجه و نه پرداختن یک ماه معاش کارکنان ملکی دولت نشان دهندء یکی از مشکلات بزرگی است که رییس جمهور اشرف غنی احمدزی به آن روبرو می باشد.

این مقام وزارت مالیه افغانستان همچنان گفت، کمبود بودجه تنها بالای کارکنان ملکی تاثیرگذار است، نه پرسونل اردو و پولیس ملی.

به گفته این مقام، معاشات نیرو های نظامی به وقت و زمان آن پرداخته می شود، زیرا معاشات نظامیان از یک تخصیص دیگر اجراء می گردد.

به نوشتهء روزنامه واشنگتن پست، اشرف غنی احمدزی پس از بحران انتخاباتی روی نتایج انتخابات ریاست جمهوری که چند ماه دوام کرد، روز دوشنبه به حیث رییس جمهور افغانستان سوگند وفاداری یاد می کند.

XS
SM
MD
LG