لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

روزنامه جهان در مورد اعدام های اخیر در کابل مطالبی را نشر کرده اند


نیویارک تایمز

نیویارک تایمز مقاله نوشته است در مورد اعدام پنج فرد که به تجاوز جنسی گروهی در ولسوالی پغمان مجرم شناخته شده بودند.

در این مقاله آمده است که این پنج نفر با وجود اعتراض های قوی از سوی یک مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد عنوانی رییس جمهور افغانستان، اعدام شدند.

به نوشته نیویارک تایمز، کمشنر عالی سازمان ملل متحد در بخش حقوق بشر از رییس جمهور احمدزی خواسته بود که اعدام این افراد را به دلیل نگرانی ها در مورد محاکمه نامنصفانه به تأخیر بیاندازد.

در ادامه این مقاله آمده است که محاکمه این افراد که در اوایل ماه سپتمبر به پایان رسید، فقط چند ساعت را در بر گرفت و گروه های حقوق بشر گفته اند که آنان تحت شکنجه اعتراف کرده اند.

به نوشته نیویارک تایمز، رییس جمهور احمدزی فرمان اعدام این افراد را از حامد کرزی رییس جمهور سابق به ارث برد، کسی که در بیست و هفتم ماه سپتمبر فرمان اعدام را امضا کرده بود.

نیویارک تایمز می گوید که آقای احمدزی ظاهراً به فشار های داخلی در مورد این قضیه تن داد، قضیهء که به نوشته روزنامه خشم گستردهء را در افغانستان برانگیخته بود.

فارن پالیسی

مقاله دیگری در همین مورد در نشریه فارن پالیسی نیز نشر شده است.

درین مقاله آمده است که در کشوری که زنان به طور تاریخی با سوء رفتار و خشونت گسترده رو به رو بوده اند، اعدام های روز چهارشنبه یک نوع عدالت خواهی و خیالی است.

مقاله نویس نوشته است که حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان فرمان اعدام را در آخرین روز کارش به حیث رییس جمهور در حالی امضا کرد که هنوز محاکمه این افراد تمام نشده بود.

در ادامه این مقاله آمده است با وجود که پس از سقوط حاکمیت طالبان وضعیت زنان به گونه گسترده بهبود یافته ولی به نوشته مقاله نویس تلاش های حکومت رییس جمهور سابق افغانستان برای رسیدن به توافق صلح با گروه بنیادگرای طالبان این نگرانی را در میان حامیان زنان در افغانستان ایجاد کرده که مبادا چنین توافقی دستآورد های زنان را بر باد دهد.

مقاله نویس می گوید که روز چهارشنبه که این افراد اعدام شدند مصادف بود با دهمین روز ریاست جمهوری اشرف غنی احمدزی و با وجود قال و مقال بین المللی در مورد این اعدام ها که در زندان پلچرخی اجرا شد، هنوز رییس جمهور احمدزی درین مورد ابراز نظر نکرده است.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در مورد قضیه شکنجه شدن یک پناهجوی افغان نوشته است.

گاردین می گوید وزارت مهاجرت آسترلیا گفته است که در مورد گزارش های که از شکنجه شدن زین الله ناصری به دست طالبان خبر می دهد، تحقیق می کند.

به اساس نوشته گاردین، ناصری پناهجوی افغان در بیست و ششم ماه آگست از آسترلیا اخراج شد و پس از برگشت به افغانستان گفته می شود که از سوی طالبان ربوده شد و مورد شکنجه قرار گرفت.

اما، گاردین از قول وزیر مهاجرت آسترلیا نوشته است که او در مورد قضه های برنامه ریزی شده اخراج دیگر هزاره ها از آسترلیا دخالت نخواهد کرد.

در ادامه این مقاله آمده است که ناصری پس از دو روز اسارت از نزد طالبان فرار کرده و اکنون در کابل در اختفا به سر می برد.

گاردین می گوید که ناصری در شاهراه اصلی میان کابل و زادگاهش ولسوالی جاغوری غزنی از سوی طالبان ربوده شده بود.

گاردین از قول فل گلندیننگ رییس شورای مهاجرت آسترلیا نوشته است که گفته با خروج نیروهای خارجی از افغانستان به علاوه خلای سیاسی که به دنبال انتخابات ایجاد شد و همچنین آشتفتگی اقتصادی و پیشرفت های چشمگیر طالبان هزاره ها در بسیاری از نقاط افغانستان نا مصون شده اند.

XS
SM
MD
LG