لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۶

روحانی: موضوع هسته یی ایران غیر قابل برگشت است


رییس جمهور ایران می گوید، اراده برای یک موافقتنامه هسته یی با غرب موجود بوده و به باور او این موافقتنامه تا 24 ماه نوامبر عقد خواهد شد.

حسن روحانی گفت:" ما به طور عموم به توافق رسیده ایم و تنها جزییات باقی مانده تا روی آن کار شود."

رییس جمهور ایران که شام دیروز به طور مستقیم و زنده با تلویزیون دولتی این کشور صحبت می کرد، افزود:

" جزییات مساله نیز مهم است، اما آنچه که اهمیت دارد این است که موضوع هسته یی ایران، غیر قابل برگشت است."

حسن روحانی گفت، برای رسیدن به توافق نهایی 40 روز دیگر باقی مانده و فکر می کند موضوع اتمی ایران هیچ وقت به شرایط یک سال قبل بر نمی‌ گردد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران گفت، جهان می خواهد این موضوع را از طریق مذاکرات حل کند.

او گفت:

" یک راه حل هسته یی حتمی بوده و تعهد کرد که همه تلاش ها را در این راه به خرچ خواهد داد."

حسن روحانی که 14 ماه قبل به حیث رییس جمهور ایران انتخاب شد و به پایان خصومت با غرب وعده داد، در این سخنرانی اش هشدار داد که معضلهء 12 ساله را نمی توان در یک شب حل کرد.

دیپلومات های ارشد امریکا، ایران و اتحادیه اروپا اواخر هفتهء آینده در شهر ویانا پایتخت اطریش دور دیگر مذاکرات شان را به خاطر رسیدن به یک موافقتنامه فراگیر پیش از ضرب الاجل 24 ماه نوامبر برگزار می کنند.

گروه 5+1 یعنی ایالات متحدهء امریکا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و بریتانیا تاکنون سلسلهء از مذاکراتی را با ایران به هدف یک موافقتنامهء همه جانبه برگزار کردند که بتوانند فعالیت های مظنون هسته یی ایران را توقف دهند و در بدل آن تعزیرات بین المللی علیه تهران را به تدریج کمتر سازند.

یک مقام ایالات متحدهء امریکا هفته گذشته گفت، احتمال دارد تا ضرب الاجل تعین شده یک موافقتنامه به امضاء برسد. اما دیپلومات های غربی می گویند، اختلافات روی مسایل کلیدی از جمله مقدار یورانیم غنی شده به درجه بالا ناحل باقی مانده که از آن برای ساختن سلاح اتمی استفاده می شود.

XS
SM
MD
LG