لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

"روسای جمهور ترکیه و افغانستان توافقنامه همکاری های ستراتیژیک را امضا کردند"


روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار مطالب دیگر، در مورد سفر رییس جمهور ترکیه و تصمیم وزارت خارجه افغانستان مبنی بر احضار کردن سفیر امریکا در کابل مطالبی را به نشر رسانیده اند.

سرنوشت

روزنامه غیر دولتی سرنوشت اظهارات اخیر اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان در نشست مشترک با رییس جمهور ترکیه را نقل کرده که گفته است، در آوردن اصلاحات در این کشور از تجارب ترکیه استفاده خواهد کرد.

روزنامه به نقل از اعلامیه ریاست جمهوری نوشته است که ترکیه می خواهد شفاخانه علی آباد در کابل را به یک مرکز طبی مجهز مبدل کرده و پوهنتون را تحت نام مولانا جلال الدین محمد بلخی ایجاد کند.

ویسا

روزنامه ویسا هم نشست مشترک رییس جمهور احمدزی را با رییس جمهور ترکیه به بحث گرفته و گفته های رییس جمهور احمدزی را نشر کرده که ترکیه یک مثال خوب برای کشور های اسلامی است و در آوردن اصلاحات در افغانستان نیز از تجارب ترکیه استفاده شود.

روزنامه در ادامه بخشِ از گفته های رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه را به نشر رسانده که می گوید: "خطر احتمالی دهشت افگنان در منطقه، تهدید برای کشور های اسلامی است" و از پاکستان خواسته تا در جلوگیری از رفت و آمد تروریستان به افغانستان در سرحد همکاری کند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد هم مطلبی را تحت عنوان، "روسای جمهور ترکیه و افغانستان توافقنامه همکاری های ستراتیژیک را امضا کردند" به نشر رسانده است.

برخی از روزنامه های دیگر چاپ امروز کابل هم در مورد سفر سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان در امور خارجی و امنیتی ملی، به کابل و گفتگو های او با مقامات افغان مطالبی را به نشر رسانده است.

این روزنامه های می نویسند که گفته می شود سرتاج عزیز دعوتنامه رسمی صدراعظم نوازشریف در زمینه دیدار از پاکستان را به رییس جمهور افغانستان نیز تقدیم کند.

سرنوشت

روزنامهء غیر دولتی سرنوشت در یک مطلب دیگر به احضار نمودن سفیر امریکا در کابل از سوی وزارت خارجه افغانستان اشاره کرده است.

در ادامه مطلب آمده است که امریکا قنسلگری خود را در هرات به یک ساحه نظامی انتقال داده است.

این روزنامه به نقل از مقامات وزارت خارجه افغانستان گفته که این اقدام امریکا بدون هماهنگی با این وزارت صورت گرفته و به همین سبب سفیر امریکا در کابل را احضار می کند.

روزنامه سرنوشت باز هم در مورد نوشته است که برخی کارمندان قونسلگری امریکا در هرات گفته اند، از پنجشنبه تا حال قونسلگری امریکا در هرات آنان را رخصت داده و ممکن فعالیت این قنسلگری متوقف گردد.

لیزا حیدری

XS
SM
MD
LG