لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۶

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در برخی از روزنامه های جهان!


دیلی صباح

روزنامه دیلی صباح چاپ ترکیه در مورد مسافرت رجب طیب اردوغان رییس جمهور آن کشور به کابل و روابط نقره با کابل مطلبی را نشر کرده است.

در آغاز این مطلب به سخنان رییس جمهور رجب طیب اردوغان اشاره شده که گفته است کشورش آمادهء میانجیگری در خصوص مسایل مربوط به تروریزم میان کابل و اسلام آباد است.

آقای اردوغان که به روز شنبه در یک نشست مشترک خبری با اشرف غنی احمدزی همتای افغان اش در کابل صحبت می کرد گفت اقدامات پاکستان در ماه جون گذشته برای جلوگیری از عبور آنعده از تروریستان موثر بود که در جستجوی مراکز امن در افغانستان بودند.

رییس جمهور ترکیه گفته است که این اقدامات زمینه را برای برگزاری انتخابات صلح آمیز در افغانستان فراهم کرد.

روزنامه دیلی صباح به این اظهارات رییس جمهور ترکیه نیز اشاره کرده که افغانستان، پاکستان و ترکیه را کشور های اسلامی دانسته است و گفته انتظار دارند که در جریان مذاکرات آینده روی اقدامات سرنوشت ساز توافق شود.

این روزنامه ترکی می نویسد که اجلاس سه جانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه موسوم به روند استانبول در سال 2007 میلادی آغاز شد.

به نوشته روزنامه هدف از این پروسه دریافت راه حل به مشکلاتی است که افغانستان آن را از ناحیه پاکستان می داند.

کابل ادعا می کند که طالبان در پاکستان پناه گاه های امن دارند.

در این پروسه در زمینهء اعتماد سازی میان دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان نیز تلاش می شود.

دجیتل ژورنال

دجیتل ژورنال نشریه کانادایی مطلبی را در مورد 16 فروند طیاره نشر کرده است که به شکل پرزه به فروش رسیده و حالا امریکا در زمینه بررسی می کند.

در یک بخش این مطلب آمده است که از سوی امریکا از میان 20 فروند طیاره ترانسپورتی ساخت ایتالیا، 16 فروند آن تقریبآ به ارزش 500 میلیون دالر به قوای هوایی افغانستان تهیه شده و سپس به شکل پرزه، هر پوند آن به شش سِنت به فروش رسیده است.

در مطلب آمده است که حکومت امریکا حالا این مساله را بررسی می کند که چرا در این برنامه غیر موثر میلیون ها دالر را مصرف کرده است.

در خریداری این طیاره ها دقیقآ 486 میلیون دالر مصرف شده است اما مقام ها پیش از آنکه در مورد توقف این طیاره ها فیصله کنند، زمانیکه مصارف مراقبت و حفاظت به آن افزوده شد این مبلغ بالغ به 596 میلیون دالر گردید.

به نقل از جان سوپکو سر مفتش خاص امریکا در امور مصارف ایالات متحده در افغانستان، تمام این طیاره ها که در سال 2008 میلادی خریداری شده بودند، در ماه مارچ سال 2013 بنابر فعالیت نادرست و به علت موجودیت مشکل در قسمت مراقبت و پرزه جات توقف داده شدند.

در مطلب دیجیتل ژورنال آمده است که مقامات در مورد شانزده طیاره که در میدان هوایی کابل متوقف بودند تصمیم اتخاد کردند که به شکل پرزه به فروش برسند و چهار طیاره دیگر در یک پایگاه قوای هوایی جرمنی توقف داده شده اند.

سر مفتش خاص امریکا ابراز نگرانی کرده است که مقام های ایالات متحده چرا پیش از تخریب این طیاره ها روی گزینه های دیگر غور نکردند.

اداره سر مفتش خاص امریکا یا سیگار از وزارت دفاع ایالات متحده خواسته است تا وضاحت بدهد که آیا در مورد تخریب چهار طیاره باقی مانده نیز فیصله کرده است یا خیر.

XS
SM
MD
LG