لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۸

انعکاس مطالب مربوط به مبارزه حکومت افغانستان در برابر فساد اداری


روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار سایر موضوعات، مبارزه حکومت در برابر فساد اداری را در صدر مطالب شان جا داده اند.

سرنوشت

روزنامه مستقل سرنوشت به نقل از بصیر عزیزی سخنگوی لوی څارنوالی افغانستان نوشته که این اداره پنج وزیر سابق را به اتهام اختلاس و سوء استفاده از صلاحیت های کاری، به محکمه معرفی کرده است.

این اقدام لوی څارنوالی درحالی صورت میگیرد که از فرمان رئیس جمهورمبنی بربازگشایی قضیه فساد مالی کابلبانک، تا کنون ازمیان 21 تن ازمتهمین این قضیه، تنها هفت تن آنها ازسوی پولیس بازداشت شده است.

اما لوی څارنوالی میگوید که، برای بازداشت وانتقال متهمین قضیه کابل بانک که اتباع هند و پاکستان اند، خواستار همکاری پولیس انترپول شده اند.

محور

در سرمقاله ای روزنامه محور آمده که درحال حاضر چند تن از سرپرست وزیران بر حال نیز متهم به سوء استفاده نادرست از صلاحیت های کاری شان اند و در لوی څارنوالی دوسیه دارند.

نویسنده، خواستار حسابدهی آنعده از کارمندان بلند رتبه حکومتی که درفساد اداری دست داشته اند شده اما پیشنهاد میکند که برای ریشکن ساختن فساد درکشور باید راه های عملی مبارزه با آن نیزجستجو و تطبیق شود.

ویسا

درسرمقاله روزنامه ویسا آمده که، هرگاه متهمین اصلی قضیه کابلبانک محاکمه گردند اقدام بزرگ خواهد بود.

ویسا میفزاید که فساد اداری در حقیقت چالش بزرگ دربرابر نظام و بار سنگین بر شانه های ملت است.

به باور نویسنده، حکومت قبلی درزمینه تطبیق قانون و کنترول فساد درکشور موفق نبوده واکنون فعالیت رئیس جمهوراشرف غنی احمدزی دراین راستا با استقبال مردم ورسانه ها روبروشده است.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد، مطلبی را در مورد سفر سه روزه رئیس جمهور اشرف غنی احمدزی به چین به نشرسانده است.

روزنامه مینویسد رئیس جمهور احمدزی درجریان سفرش به چین برعلاوه ی دیدار با همتای چینایش شی چینگ پینگ، با صدراعظم ورئیس پارلمان آن کشورنیزدیدارخواهد داشت.

درادامه مطلب آمده که، درجریان این سفر چندین توافقنامه همکاری میان افغانستان وچین درحضور رئیسان جمهور به امضا خواهد رسید.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG