لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

شماری از وکلا: ایران افغانهای مهاجر را به جنگ سوریه می فرستد


شماری از اعضای ولسی جرگهء افغانستان تایید می کنند که حکومت ایران افغان های مهاجر در آن کشور را به جنگ سوریه می فرستد.

به باور برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان حکومت ایران و برخی حلقات در آن کشور با استفاده از مجبوریت اقتصادی مهاجرین افغان آنان را به جنگ سوریه و عراق اعزام می کنند.

محمد داوود کلکانی یک عضو کمیسیون روابط بین المللی این جرگه روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، روند اعزام این مهاجرین به جنگ در سوریه و عراق ادامه دارد.

اما آقای کلکانی می گوید که وزارت خارجه افغانستان روی این مساله پرده می اندازد.

" باور ما این است که هم دولت ایران و هم برخی حلقاتی افغانی که در ایران هستند، آنها را به جنگ عراق و سوریه می فرستند که از آنجمله یک تعداد شان شهید شده اند. وزارت خارجه افغانستان روی این موضوع پرده می اندازد، ورنه همه می دانند افغان های که در ایران هستند به جنگ اعزام می شوند."

این اظهارات پس از آن صورت می گیرند که شبکه تلویزیون "سی ان ان" به تازه گی با نشر گزارشی که بر اساس یک نوار ویدیویی تهیه شده از اعزام افغان ها از سوی ایران به جنگ سوریه خبر داد.

در این ویدیو که از سوریه به دست شبکه خبری "سی‌ ان ‌ان" رسیده نشان داده شده که یکی از جنگجویان که یکی از نیروهای طرفدار بشارالاسد را حین جنگ از یک خرابه بیرون می آورند مشخص شده که افغان است.

در بخش دیگر این نوار ویدیویی آمده است که همین مرد خود را سید احمد حسینی معرفی کرده و گفته است که یک مهاجر افغان در ایران است و به گفته وی در ایران آموزش دیده و در بدل پنجصد دالر امریکایی در سوریه می جنگند.

گفتنیست که این شبکه صحت این ویدیو را تایید و یا رد نکرده است.

این در حالیست که چند ماه قبل نیز گزارش های مبنی بر اعزام افغان های مهاجر مقیم ایران به جنگ سوریه به طرفداری از رژیم بشارالاسد وجود داشت.

اما وزارت خارجه افغانستان می گوید هیچگونه اسناد و مدارک مبنی بر این که ایران افغان ها را به جنگ سوریه می فرستد وجود ندارد.

سراج الحق سراج معاون سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت نتیجه تحقیقات آنان در این مورد نشان دهنده حقیقت چنین مسالهء نیست:

" کدام سند موثق در باره نداریم ما این را رد می کنیم، اما تماس های قبلاً با مقامات جمهوری اسلامی ایران داشتیم آنها این موضوع را رد کرده اند. اما ما همیشه گفتیم که استفاده از مهاجرین افغان خلاف قوانین بین المللی بوده آنرا جداً بررسی می کنیم و در مورد اقدام جدی خواهیم کرد."

با آنکه به تازه گی حکومت ایران در این مورد تبصره نکرده اما قبل از این مساله اعزام افغان ها از سوی آن کشور به جنگ سوریه را به شدت رد کرده است.

مقام های ایرانی گفته اند احتمالاً برخی حلقات در داخل آن کشور دست به چنین کاری بزنند.

شماری از آگاهان تاکید می کنند که حکومت افغانستان مسوولیت دارد تا از خطرات ناشی از اشتراک در جنگ سوریه به افغان های مقیم ایران آگاهی دهد و در عین حال زمینه برگشت آنان به کشور را مساعد سازد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG