لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

وال ستریت ژورنال: اوباما برای خامنه یی نامه فرستاده است


رییس جمهور امریکا به صورت مخفیانه در مورد جنگ علیه گروه دولت اسلامی، برای رهبر مذهبی ایران نامه یی فرستاده است.

به گزارش روزنامه وال ستریت ژورنال، بارک اوباما در این نامه، به نحوی به همکاری مشترک با ایران در مورد مبارزه با گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه اشاره کرده است.

اما گفته می شود که آقای اوباما هر گونه همکاری ایران را در این مبارزه بین المللی، به رسیدن توافق روی برنامه هسته یی تهران مرتبط می داند.

بیش از سی و پنج سال از قطع روابط دیپلوماتیک میان ایران و امریکا می گذرد اما آنها حالا در مورد گروه دولت اسلامی نظریه تقریباً مشترک دارند.

ایران بحیث یکی از کشور های که اکثریت در آن را شعیه مذهبان تشکیل می دهند، گروه تندرو دولت اسلامی را دشمن خود میشمارد.

ایالات متحده هم در حال حاضر ائتلافی را علیه این گروه رهبری میکند تا در نتیجه از گسترش نفوذ آن جلوگیری کند.

حالا بارک اوباما رییس جمهور امریکا به صورت پنهانی و دور از نظر رسانه ها، برای رهبر مذهبی ایران نامهء فرستاده و از احتمال همکاری برای جنگ با گروه دولت اسلامی سخن گفته است.

این نامه که در ماه اکتوبر فرستاده شده، پنهانی نمانده و روزنامه وال ستریت ژورنال خبر آنرا پخش کرده است.

روزنامه گفته که اوباما در این نامه از جنگ مشترک علیه گروه سنی مذهب دولت اسلامی که در بخش های از عراق و سوریه حضور دارند، یاد آوری کرده است.

به باور روزنامه وال ستریت ژورنال، با وجود اختلاف نظر ها میان تهران و واشنگتن، تصور های وجود دارد که همکاری ایران با امریکا شاید بتواند در آوردن ثبات به عراق و سوریه کمک کند.

روزنامه گزارش می دهد که اوباما به آیت الله علی خامنه یی در نامه اش نوشته است: هر گونه همکاری میان دو کشور به توافقنامه روی برنامه هسته یی ایران که در بیست و چهارم نومبر صورت خواهد گرفت، مربوط می شود.

برای چهارمین بار است که اوباما در دوره ریاست جمهوری اش برای خامنه یی نامه می فرستد.

جوش ایرنیست سخنگوی قصر سفید گزارش را در مورد ارسال نامه اوباما به خامنه یی تایید و یا رد نکرده است اما می گوید که پالیسی امریکا در قبال ایران، بدون تغییر خواهد ماند.

در حال حاضر ایران و امریکا در مورد یک توافق هسته یی به مذاکرات شان ادامه می دهند تا در نتیجه، تهران برنامه هسته یی اش را محدود سازد و در نهایت تحریم های بین المللی بر ایران کاهش یابد.

انتظار می رود شش قدرت بزرگ جهان یعنی امریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و جرمنی، به تاریخ هژدهم نومبر، تازه ترین دور مذاکرات را با ایران، در ویانا آغاز کنند تا در نتیجه پیش از ضرب الاجل بیست و چهارم نومبر، به یک توافق هسته یی دست یابند.

XS
SM
MD
LG