لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

ایران اولین طیاره بی پیلوت اش را آزمایش کرد


کاپی یک طیارهء بی پیلوت امریکایی که در سال 2011 در ایران افتاده بود و از سوی مقامات ایرانی ضبط شده بود، دیروز در ایران برای اولین بار پرواز کرد.

ایران در ماه دسمبر سال 2011 گفته بود، یک طیاره بی پیلوت امریکایی نوع آر کیو 170 را در شرق ایران دریافته اند که از سوی نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان لادرک اعلان شده بود.

جنرال امیر علی حاجیزاده یک مقام ارشد نظامی ایران به آژانس خبری ایرنا گفته است، ما وعده داده بودیم که یک طیاره بی پیلوت نوع آر کیو 170 در نیمهء دوم امسال به پرواز در می آید و این کار شد.

قرار است فلم پرواز این طیاره به زودی منتشر گردد.

در یک ویدیوی منتشر شده از سوی آژانس خبری نیمه رسمی تسنیم، رهبر مذهبی ایران دیده می شود که رضایت اش را از خبر پرواز کاپی طیارهء امریکایی ابراز می دارد و می گوید:

"امروز برای من یک روز شیرین و فراموش ناشدنی است."

بعد از آنکه در سال 2011 طیارهء بی پیلوت امریکایی در شرق ایران کشف و ضبط شد، مقامات ایرانی گفته بودند، معلومات تخنیکی با ارزشی را از این طیاره اخذ نموده اند و پروسه ساخت آن برای صنعت دفاعی ایران آغاز شده است.

ایران در ماه می امسال اعلان کرد که کاپی طیاره بی پیلوت امریکایی را که ساخت شرکت تخنیک دفاعی لاکهید مارتین بود، تولید نموده است.

ایالات متحده گفته است، سیستم امنیتی این طیاره شکلی بود که ایران نمی تواند از آن، معلومات با ارزشی را در مورد ساخت آن اخذ کند.

XS
SM
MD
LG