لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

فایننشل تایمز: کار ها در افغانستان به پایان نرسیده است


وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان در شماری از روزنامه ها و نشریه های غربی به چشم میخورند.

فایننشل تایمز

روزنامه فایننشل تایمز با عنوان "کار ها در افغانستان به پایان نرسیده" مقالهء را نشر کرده است.

به نوشته روزنامه، در ماموریت افغانستان، بیش از 3,484 سرباز بین المللی کشته شدند و نزدیک به 765 میلیارد دالر در این کشور مصرف شد.

روزنامه به چالش های عمده افغانستان اشاره کرده و چهار مورد را برجسته ساخته است.

نخست: صدمه ستراتیژیک. به باور فایننشل تایمز با وجود برخی پیشرفت ها، طالبان نه تنها در مناطق کوهستانی بلکه در شهر ها فعالیت دارند.

روزنامه اظهارات سارا چاییز یک مشاور سابق پنتاگون را نشر کرده که بیش از یک دهه را در افغانستان سپری کرده است. وی می گوید: جنگ در حال حاضر ادامه دارد و به پایان نرسیده است.

او در مورد حکومت نو افغانستان می گوید که پیش از وقت خواهد بود اگر گفته شود که اداره جدید بتواند علیه فساد اداری که عمده ترین علت بی ثباتی در افغانستان است، به موفقیت های دست یابد.

مساله دوم، نقش حمایوی یاد شده است. به باور فایننشل تایمز، بسیاری از افغان ها به این باور اند که اگر نیرو های بین المللی افغانستان را ترک کنند، همه امور صدمه خواهد دید.

روزنامه به اظهارات چک هیگل وزیر دفاع امریکا هم اشاره کرده که گفته است: افغان ها طرفدار امریکا استند و خواهان همکاری، مشوره دهی و آموزش ایالات متحده اند.

موضوع سوم در مقاله، حفظ دستاورد ها در افغانستان. روزنامه اظهارات لیزا کورتیز عضو نهاد هیریتج را نقل کرده که گفته است: دلیل موجه وجود ندارد که چرا ده هزار امریکایی برای زمان نا معلوم در افغانستان بمانند زیرا ایالات متحده در حال حاضر سی هزار نظامی در کوریای جنوبی دارد. به گفته وی اگر سربازان امریکایی افغانستان را ترک کنند، طالبان در دو یا سه سال دوباره به قدرت خواهند رسید.

مساله چهارمی را که روزنامه برجسته ساخته، حقوق مدنی و زنان است.

به نوشته فایننشل تایمز زنان افغان بخاطر از دست دادن پیشرفت ها در حقوق شان نگرانی دارند.

روزنامه اظهارات نیلوفر ابراهیمی یکی از اعضای ولسی جرگه افغانستان را نقل کرده که گفته است: اگر خارجی ها خوش می شوند: باید گفته شود که در پارلمان افغانستان شصت و سه عضو آن زنان استند و وزیر زن هم در کابینه بوده است. اما به گفته وی اگر حمایت بین المللی از افغانستان پایان یابد، همه از بین خواهد رفت.

فایننشل تایمز این را هم گفته که بسیاری زنان افغان که مشغول کار اند، یک دهه گذشته را برای خود فرصت و زمان طلایی می دانند اما از این نگرانی دارند که این همه به پایان برسد.

اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت به موضوع دیگری پرداخته و در باره امنیت و مشکلات باشنده های ولایت هلمند مقالهء را نشر کرده است.

روزنامه می نویسد: چند هفته پس از خروج نیرو های بریتانیایی از هلمند، بخش های از این ولایت در کنترول گروه طالبان در آمده است.

اندیپندنت به نقل از راننده یک تکسی در هلمند می نویسد: کنترول حکومت تا محدوده تقریباً دوازده مایل در هر ولسوالی به پایان می رسد.

به نوشته روزنامه، نیروهای امریکایی و بریتانیایی در ماه اکتوبر، ولایت هلمند را ترک کردند و در جریان یک ماه بخش های از این ولایت به دست طالبان افتاد.

اندیپندنت به نقل از مقام ها در هلمند نوشته است: ماین های کنار جاده هم یک نگرانی جدی برای مردم است و تا هنوز این نگرانی بر جاست.

به نوشته روزنامه، زیربنا های محدود در هلمند با خطر از میان رفتن روبرو است و شماری زیادی از خانه ها، آب آشامیدنی و برق ندارند و همچنان بیشتر مکتب ها استاد و کلینک های صحی داکتر ندارند.

اندیپندنت از داکتر نثار احمد رئیس شفاخانه پنجاه بستر بُست در شهر لشکرگاه هم نقل کرده که گفته است: همه روزه حدود 250 بیمار به شفاخانه مراجعه می کنند که بیشتر شان زخمی های جنگ و یا انفجار های ماین استند. اما به گفته وی، شفاخانه با کمبود ادویه و داکتر روبرو است.

روزنامه در مورد بند برق کجکی می نویسد: طالبان راه ها به سوی این بند را بسته اند، از مردم به عنوان صرفیه برق و از انجنیرانی که برای حل مسایل تخنیکی به کجکی میروند، پول جمع آوری می کنند.

XS
SM
MD
LG