لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

"طالبان افغان و پاکستان در جنگ اطفال را قربانی می کنند"


کرسچین ساینس مانتور

روزنامه کرسچین ساینس مانتور در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان طالبان افغان و پاکستان در جنگ علیه دشمنان خود اطفال را قربانی می کنند.

روزنامه می نویسد در دو حمله که کمتر از یک هفته فاصله داشتند یک مکتب در کابل و مکتب دیگر در پشاور مورد حمله قرار گرفته و به این ترتیب طالبان دو کشور می خواهند به مسوولین ضربه وارد کنند.

روزنامه می افزاید از یک طرف افغانستان و امریکا پاکستان را متهم می سازند که به طالبان پناه داده و از آنها حمایت می کنند و از سوی دیگر شاید حامیان طالبان افغان در پاکستان حکومت افغانستان را نماینده واشنگتن و دهلی حساب کنند.

اما به نوشته روزنامه در تمام این جنگهای گویا نیابتی یک حقیقت واضح است یعنی طالبان هر دو طرف در میدان جنگ نیابتی خود بطور بزدلانه اطفال را مورد حمله قرار می دهند.

روزنامه کرسچین ساینس مانتور می افزاید این نوع جنگ نیابتی، جنگی می باشد که تمام بشریت با یک صدا خواهان پایان آن می باشد.

علاوه بر آن به نوشته روزنامه کرسچین ساینس مانتور در این جنگ تنها اطفال مورد حمله قرار نمی گیرند بلکه طالبان در هر دو کشور از خود اطفال بحیث حمله کننده و انتحار کننده نیز استفاده می کنند.

بروکنگز انستیتیوت

نشریه بروکنگز انستیتیوت در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان: بررسی دیگر از پلان ختم جنگ در افغانستان که در بخش آن می نویسد طولانی ترین جنگ در تاریخ امریکا در پایان ماه جاری در افغانستان خاتمه پیدا می کند و اردوی افغانستان که به کمک ناتو و امریکا تشکیل شده است مسوولیت جنگ را به عهده می گیرد.

به نوشته نشریه در این مرحله حساس و سرنوشت ساز یک مشکلی اساسی همچنان بجا مانده است یعنی پاکستان هنوز هم از طالبان افغان حمایت می کند و سازمان استخبارات نظامی پاکستان آی اس آی به آنها پناه داده است و مستقیماً در تعین اهداف حملات طالبان افغان همکاری می کند و علاوه بر آن در جمع آوری پول در کشورهای عربی برای طالبان نقش دارد.

به نوشته نشریه سوال اینجاست که آیا بعد از خروج قوای بین المللی از افغانستان اردوی ملی این کشور می تواند در برابر حملات طالبان مقاومت کند.

نشریه بروکنگز انستیتیوت می افزاید تخمین ها و تحلیل های نظامی آی اس آی همیشه ضعیف بوده و این بار هم موثق نیست چون این ارگان توانایی اردوی ملی افغانستان را کمتر از آنچه هست تخمین می کند و در عوض قدرت طالبان را بیش از حد آن می پندارد.

در چنین حالت به نوشته نشریه ایالات متحده نباید پلان نهایی ختم جنگ در افغانستان را بر اساس اینکه در انتخابات بعدی امریکا چه رخ میدهد طرح نماید بلکه سرنوشت این جنگ را باید بر اساس واقعیت ها در میدان جنگ تعین کند.

علاوه بر آن به نوشته نشریه انستیتیوت بروکنگز رییس جمهور افغانستان هم باید بیشتر با هندوستان نزدیک شود و هند از روابط خود با عربستان سعودی و امارات متحده عرب استفاده نموده بر پاکستان فشار وارد کند تا در این ساحه همکاری نماید.

نشریه در پایان مطلب خود می نویسد بزودی یک لحظه حساس و سرنوشت ساز در جنگ افغانستان فرا می رسد و نتایج آن تا حال معلوم نیست در چنین حالت واشنگتن، کابل و دهلی جدید باید با همکاری یک پایان اطمینان بخش این بازی را ضمانت کنند و در باره نقش پاکستان هم تصورات بیجا نداشته باشند.

XS
SM
MD
LG