لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

"آیا بعد از حمله پشاور همکاری بین افغانستان و پاکستان بیشتر خواهد شد؟"


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "آیا بعد از حمله پشاور همکاری بین افغانستان و پاکستان بیشتر خواهد شد؟"

روزنامه می نویسد بلا فاصله بعد از حمله در پشاور که در آن 141 نفر از جمله 132 شاگرد مکتب کشته شدند، رهبران نظامی و استخباراتی پاکستان به افغانستان رفتند تا همکاری این کشور را در پیدا کردن رهبر طالبان پاکستان که گفته می شود در افغانستان پنهان شده است، بدست آورند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز در اعلامیه اردوی پاکستان آمده است که حکومت رییس جمهور اشرف غنی به پاکستانی ها اطمینان داد که به همکاری حاضر می باشد.

رییس جمهور افغانستان قبل از حمله پشاور هم برای بهتر ساختن روابط دو جانبه با پاکستان اطمینان داده بود.

اما به نوشته روزنامه برای برخورد جدی با مشکل تروریزم نیت نیک یک جانبه کافی نیست، پاکستان هم باید به نگرانی های افغانستان پاسخ بگوبد.

طالبان افغان که علیه قوای امریکا و افغان می جنگند قرار معلوم در کویته مرکز دارد و اردوی پاکستان از آنها حمایت می کند، در حالی که همین اردو علیه طالبان پاکستانی عملیات را آغاز کرده است.

روزنامه می افزاید، با این اقدام، پاکستان بین گروه های افراطی طالبان تبعیض ایجاد کرده و یک گروه را طالبان خوب و گروه دیگر را طالبان بد می شمارد. اما اخیراً صدراعظم پاکستان نواز شریف تاکید نمود که دیگر بین طالب خوب و طالب بد تفکیک نخواهد شد.

به نوشته روزنامه حمایت از افراطگرایی به هر شکلی که باشد یک کار ناکام است.

حکومت پاکستان باید بداند که برای حفظ دولت خود مجبور است با افراطگرایان جنگ کند و برای مبارزه با این تهدید واقعی، افغانستان می تواند یک متحد خوب باشد.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی هم در شماره اخیر خود نوشته است که بعضی علایم بهتر شدن همکاری بین افغانستان و پاکستان مشاهده می شود. ولی به نوشته نشریه، با وجود این امیدواری کدام علامت واضح وجود ندارد که در این ساحه در کوتاه مدت پیشرفت قابل ملاحظه حاصل شود.

روابط با پاکستان برای حکومت رییس جمهور سابق افغانستان حامد کرزی مشکل ترین عنصر سیاست خارجی به شمار می رفت و او تا آخر نتوانست این روابط را بهتر بسازد.حالا به نوشته نشریه فارن پالیسی تمام چشم ها به سمت اشرف غنی نگاه می کنند که چگونه روابط پیچیده با پاکستان را از نو تعریف خواهد کرد.

به نوشته نشریه، اداره نو رییس جمهور اشرف غنی باید در مورد تمام ابعاد منطقوی و بین المللی روابط کشورش با پاکستان آگاهی داشته باشد. عواملی بالقوه وجود دارند که افغانستان و پاکستان به روابط خود مسیر نو بدهند و در نهایت زمینه صلح واقعی را در تمام منطقه مساعد بسازند.

اما به نوشته فارن پالیسی تشبث های اشرف غنی بدون اقدامات باالمثل آینده نگری از سوی پاکستان، به نتیجه نخواهد رسید.

XS
SM
MD
LG