لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

"افغانستان و پاکستان عملیات هماهنگ شدهء را پیش خواهند برد"


ده نیو اندین اکسپرس

نشریهء ده نیو اندین اکسپرس در تازه ترین شماره اش گزارشی نوشته است زیر عنوان "افغانستان و پاکستان عملیات هماهنگ شدهء را پیش خواهند برد."

درین گزارش به سخنان سرتاج عزیز مشاور صدر اعظم پاکستان در امور خارجی اشاره شده که گفته است، کابل و اسلام آباد عملیات مشترک نظامی را بر ضد شورشیان انجام نمی دهند بلکه نظامیان افغان و پاکستانی در هماهنگی با هم عملیات خواهند کرد.

ده نیو اندین اکسپرس می نویسد که سرتاج عزیز به خبرگزاری سینهوای چین گفته است، افغانستان و پاکستان "همچنان موافقت کرده اند که به کسی اجازه نخواهند داد تا از قلمرو شان بر ضد دو کشور استفاده کند."

پاکستان و افغانستان حدود 2600 کیلومتر سرحد مشترک بین هم دارند که در دو طرف آن شورشیان پناه برده اند.

نشریه همچنان به سفر جنرال راحیل شریف لوی درستیز پاکستان به کابل اشاره کرده و می نویسد که او پس از کشته شدن بیش از 140 نفر در حمله بالای یک مکتب در پشاور "با عجله" به کابل سفر کرد.

به گزارش ده نیو اندین اکسپرس، اردوی پاکستان گفته است راحیل شریف در بارهء این حمله "اطلاعات استخباراتی مهم" را با مقام های افغان در میان گذاشته است.

این نشریه می نویسد که بعضی منابع گفته اند مقام های امنیتی پاکستان به مکالمهء تلیفونی شورشیان مستقر در افغانستان با حمله کننده ها بالای مکتب پشاور گوش داده اند.

اسلام آباد ادعا می کند که مولانا فضل الله رهبر طالبان پاکستانی در افغانستان پناه برده است، اما کابل این ادعا را همواره رد کرده.

ده نیو اندین اکسپرس همچنان به نقل از سرتاج عزیز نوشته است که مقام های افغان و پاکستانی در ظرف دو هفته در دیداری با هم بالای راه های موثر تر کنترول سرحد میان دو کشور صحبت خواهند کرد.

گلف تودی

نشریهء گلف تودی به ماموریت نظامی فرانسه در افغانستان توجه کرده است.

این روزنامهء امارات متحدهء عرب می نویسد، با خروج 150 سرباز فرانسوی در پایان همین ماه از افغانستان، ماموریت جنگی پاریس به پایان می رسد.

گلف تودی به نقل از یک سخنگوی اردوی فرانسه نوشته که گفته است "ما در آموزش 21 هزار افسر و متخصص افغان نقش داشته ایم."

در پایان امسال ماموریت جنگی ناتو در افغانستان به پایان می رسد اما بیش از 12 هزار سرباز خارجی که اکثراً امریکایی خواهند بود، برای ماموریت آموزش و حمایت از نیروهای افغان تا پایان سال 2015 در افغانستان می مانند.

XS
SM
MD
LG