لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۵

رئیس جمهور غنی برای امضای پیمان ستراتیژیک به ایران سفر می کند


این روز ها حکومت افغانستان برای آوردن صلح در کشور هر دری را می کوبد و انتظار دارد تا روزنه صلح بروی همه گان که از جنگ خسته شده اند باز گردد.

اکنون نقش ایران برای انجام گفتگوهای صلح با طالبان در افغانستان اثرگذار پنداشته می شود و به گفته سخنگوی رئیس جمهور غنی کابل پیمانی را به منظور مبارزه مشترک با تروریزم و چگونگی روند صلح در افغانستان،گسترش روابط اقتصادی،ترانزیتی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر با تهران امضا می کند.

سخنگوی رئیس جمهور می گوید که مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری طرحی را که چگونگی انجام گفتگوهای صلح با طالبان را دربرمیگیرد،نیز با ایران مطرح کرده واین موضوع بخش مهم پیمان ستراتیژیک میان دوکشور خواهد بود که در سفر رئیس جمهور غنی به تهران میان دوکشور امضا خواهد شد.

نظیف الله سالارزی از زمان سفر رئیس جمهور به تهران چیزی نمی گوید؛اما تآکید می کند که در این سفر موضوع صلح اولویت افغانستان خواهد بود:

" حکومت جدید وحدت ملی طرح های جدید خود را برای امضای پیمان استراتیژیک با ایران را دارد.

طرح این پیمان در زمان رئیس جمهور پیشین از سوی ایران مطرح شده بود و این پیمان از سوی حکومت وحدت ملی نیاز به بازنگری دارد.

بیشتر موضوع طرح ها در برگیرنده مبارزه ی مشترک با تروریزم،صلح در افغانستان مبارزه با مواد مخدر،روابط اقتصادی،ترانزیتی و معضل مهاجرین افغان دراین کشور است. "

پیمانی که میان کابل و تهران در سفر رئیس جمهور غنی به این کشور امضا خواهد شد،طرح آن در زمان رئیس جمهور پیشین افغانستان از سوی ایران مطرح شده است و اکنون سخنگوی رئیس جمهور غنی می گوید که طرح این پیمان از سوی حکومت افغانستان بازنگری خواهد شد.

سفر به ایران دهمین سفر رئیس جمهور غنی در زمان کاری اش خواهد بود که در آن بیشتر کابل و تهران برسر چگونگی مبارزه مشترک با تروریزم گفتگو می کنند.

سخنگوی رئیس جمهور تاکید می کند که صلح از تلاش های حکومت افغانستان است و حکومت افغانستان همکاری کشورهای همسایه را در این راستا می ستاید.

رئیس جمهور غنی در یکصد و چند روز کاری اش به عربستان سعودی، چین، پاکستان، نیپال، آذربایجان، بلجیم، بریتانیا، آلمان و قزاقستان سفر کرده است و این سفرها برای چگونگی گسترش روابط،مبارزه با تروریزم وفراهم سازی زمینه گفتگوهای صلح بوده است.

اماکارشناسان درمورد سفر آقای غنی به ایران چه نظردارند.

روح الله امین رئیس انسیتوت مطالعات ستراتیژیک امریکا برای افغانستان بر امضای پیمان ستراتیژیک میان کابل-تهران خوشبین است؛اما تآکید می کند که حکومت افغانستان نباید به بازی های چندگانه ایران که در برابر افغانستان به راه انداخته شده تن دهد واین موضوع به گفته وی بر روابط کابل با واشنگتن سایه افگند:

" پس از امضای توافق نامه استراتیژیک میان کابل-واشنگتن ایران دست بالا و نفوس بیشتری در میان طالبان ایجاد کرد که این موضوع کاملن روند صلح را معکوس کرد.

اگر ایران افغانستان را در این راستا کمک کند می تواند گفتمان خوبی برای افغانستان باشد؛اما ما تضمینی برای کنترول عملکرد متحد استراتیژیک خود امریکا برای ایران داده نمی توانیم ما ضررهای بزرگی خواهیم کرد. "

حضور نیروهای خارجی در افغانستان همواره نگرانی هایی را از سوی کشورهای همسایه بویژه ایران به همراه داشته است.

هرچند بارها حکومت افغانستان گفته است که حضور این نیروها در افغانستان برای هیچ کشوری تهدید نخواهد بود.

اکنون حنیف اتمر مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری بار دیگر به این موضوع تآکید می کند و گفته است که از خاک افغانستان هیچ گاهی تهدیدی به ایران متوجه نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG