لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

بعد از عراق و سوریه، دولت اسلامی به افغانستان رخنه کرد


اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان بعد از عراق و سوریه گروه دولت اسلامی به افغانستان رخنه کرده است.

روزنامه از قول مقامات افغان می نویسد که گفته اند یک نفر به نام ملا عبدالرووف در ولایت هلمند ادعا کرده است که نماینده گروه دولت اسلامی در افغانستان می باشد و به گفته مقامات نظامی او جذب و استخدام افراد را به گروه دولت اسلامی آغاز کرده است.

روزنامه اندیپندنت از قول امیر محمد آخوندزاده والی ولایت نیمروز که ولایت همجوار هلمند می باشد نوشته است که می گوید ملا عبدالرووف سابق قوماندان طالبان بود و با خود وی هم قرابت فامیلی دارد ولی از چندین سال به اینسو او را ندیده است.

صفی الله یک رهبر قومی در ولسوالی سنگین ولایت هلمند به روزنامه گفته است که مردم می گویند ملا عبدالرووف بیرق سفید طالبان را در اینجا پایین کرده و در عوض بیرق سیاه دولت اسلامی را بلند کرده است. به گفته صفی الله در برخورد بین طرفداران ملا عبدالرووف و طالبان چندین نفر کشته شده اند.

روزنامه دیگر چاپ بریتانیا تایمز در شماره اخیر خود می نویسد: این اولین بار است که بیرق گروه دولت اسلامی در افغانستان بلند می شود که این عمل نشان دهنده جدایی در صفوف طالبان می باشد. از سوی دیگربه نوشته روزنامه اکنون طالبان یک رقیب دیگر پیدا کرده اند.

تایمز

روزنامه تایمز از قول ولسوال ولسوالی سنگین نوشته است که می گوید ملا عبدالرووف به شکل منظم از طریق ایران به عراق و سوریه سفر می کند و به مردم در افغانستان می گوید که رهبرش در عراق است و طرفداران وی در داخل افغانستان فعالیت را شروع کرده اند.

روزنامه از قول حاجی محمد کریم اتل رییس شورای ولایتی ولایت هلمند نوشته است که می گوید گروه دولت اسلامی برای کسانی که استخدام می کند پول بیشتر میدهد.

به گفته او گروه دولت اسلامی حاضر است ماهانه 500 دالر به افراد طالبان بدهد تا به گروه دولت اسلامی بپیوندند.

آقای اتل هم تصدیق نموده است که بین طرفداران گروه دولت اسلامی و طالبان برخورد صورت گرفته است.

یک گروه طالبان پاکستانی روز شنبه نوار ویدیویی را به نشر رسانده گفت گروه دولت اسلامی اکنون در بین طالبان افغانستان و پاکستان فعال می باشند.

روزنامه تایمز در یک مطلب دیگر خود می نویسد: تنها طالبان نیستند که از سوی گروه دولت اسلامی تهدید می شوند، بلکه یک حلقه افغانها که طالبان آنها را دشمن خود حساب می کنند با ظهور گروه دولت اسلامی در افغانستان با خطر بیشتر روبه برو می شوند.

به نوشته رونامه تایمز لندن این گروه ترجمانان و دیگر افغانهای می باشند که با قوای خارجی کار می کنند.

طالبان این افراد به جرم جاسوسی و همکاری با خارجیان مورد حمله قرار میدادند و اکنون گروه دیگری در افغانستان فعال شده است که نسبت به طالبان با چنین افراد رفتار خشن تر و ظالمانه تر دارند.

از اینرو روزنامه تایمز چاپ لندن از بریتانیا و کشورهای دیگری که چنین افغانان را استخدام می کنند خواسته است که زمینه مهاجرت این افراد را که به خطر جدی رو به رو می باشند فراهم بسازند.

XS
SM
MD
LG