لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

"معیار های نیک کاندید وزرا!"


اکثر روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار مسایل دیگر به چگونگی معرفی نامزد وزرای حکومت وحدت ملی جهت گرفتن رای اعتماد به ولسی جرگه پرداخته و مطالبی را به نشر رسانیده اند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در سرمقاله اش نوشته که "معیار های نیک کاندید وزرا!"

مقاله نویس گفته است، برخی از نامزد وزرای کابینه حکومت وحدت ملی علاوه بر نداشتن تعهد محکم به مردم، از تحصیل و تجربه کافی نیز برخوردار نیستند و نخواهند توانست که وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

در مطلب آمده که ضرور است تا اعضای ولسی جرگه هنگام دادن رای اعتماد به نامزد وزرا به این نکات جداً توجه کنند.

ویسا

روزنامه ویسا در صفحه نخست اش با خط درشت به نقل از معاون دوم ولسی جرگه نوشته که نامزد وزرای دو تابعیته، شامل پروسه رای اعتماد نخواهند شد.

در مطلب هم چنان آمده است که احتمال می رود اکثر نامزد وزرا از سوی وکلای ولسی جرگه رد شوند، زیرا به باور مقاله نویس، وزرای معرفی شده هیچگونه مطابقت با سکتور های شان ندارند.

روزنامه به نقل از حرف های صالح محمد سلجوقی هم چنان نوشته که اسناد تحصیلی 23 نامزد وزیر روز جمعه به ولسی جرگه رسیده است.

اما در مطلب به نقل از همین منبع گفته شده است، در صورتی که نامزد وزرا تابعیت کشور های خارجی را داشته باشند، شامل پروسه رای اعتماد نخواهند شد.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی هم در صفحه نخست اش نوشته که ولسی جرگه به دو تابعیت ها رای نمی دهد.

در مطلب آمده که دوازده نامزد وزیر، تابعیت کشور های خارجی از جمله، امریکا، فرانسه، آسترالیا و ترکیه را دارند.

روزنامه آرمان ملی در جای دیگری نوشته است که وزیران جدید باید پس از گرفتن رای اعتماد، نخست با فساد مبارزه کنند.

هیواد

در همین ارتباط روزنامه دولتی هیواد هم با نشر مطلبی گفته که در تشکیل کابینه خواست مردم افغانستان در نظر گرفته شده است.

در مطلب آمده که حالا مردم افغانستان انتظار دارند تا با آغاز کار نامزد وزرای جدید، امنیت و صلح در کشور تامین گردد.

مقاله نویس پیشنهاد کرده که وزیران جدید باید برای ریشه کن کردن فساد اداری، فراهم آوری کار به جوانان و فقر زدایی گام های مستحکم و عملی را بردارند.

انیس

در سرمقاله روزنامه دولتی انیس هم آمده است که در دوشنبه هفته گذشته نامزد وزرای بیست و پنج وزارت خانه و دو ریاست عمومی اعلام شد.

مقاله نویس نوشته که اگر نگاه گذرا به اسناد تحصیلی این نامزد وزرا بیاندازیم در خواهیم یافت که این کابینه با سواد ترین کابینه در سطح منطقه است، اما این را نباید فراموش کرد که یک وزیر بیشتر از حوزه تحصص اش باید یک مدیر مدبر و توانا باشد تا به مردم رنجدیده افغانستان خدمت بتواند.

مقاله نویس هم چنان گفته است که مردم افغانستان آرزو دارند تا اعضای ولسی جرگه با شکیبایی و بردباری با در نظر داشت اهلیت، درایت، تخصص، تقوا و تجربه کاری برای نامزد وزرای پیشنهادی رای اعتماد داده، مسوولیت خود را در برابر خداوند(ج) و مردم افغانستان ادا کرده و این پروسه را به فرجام رسانند تا کار حکومت وحدت ملی، روال عادی را به خود بگیرد.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG