لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

ایران و 6 قدرت جهان بار دیگر روی برنامهء اتمی تهران بحث کردند


نماینده های ایران و شش قدرت جهان چین، فرانسه، روسیه ، امریکا و بریتانیا به اضافه آلمان امرور در عقب در های بسته در دفتر هیات دیپلوماتیک اتحادیه اروپا در شهر ژینوِ سویس جلسهء را برگزار نمودند.

وانگ کون نمایندهء چین پیش از آغاز این گفتگو ها به خبرنگاران گفت، امیدوار است که تمام جوانب از این فرصت تاریخی استفاده کرده و از ضیاع وقت جلوگیری نمایند.

مذاکره کننده های امریکایی و ایرانی برای تشدید گفتگو های اتمی روی مسودهء یک سند کار می کنند.

به اساس گزارش ها این سند که اصول توافق نامیده می شود بخشی از چهارچوب یک توافق است که ایران و قدرت های جهان تلاش می کنند الی ماه مارچ نهایی شود.

وانگ کون نماینده چین به بخش فردا رادیو آزادی گفت کهتوافق روی اصول نسبت به سند بسیار مهم است:

" زمان اندک باقیست و پیکنگ امیدوار است که تمام طرف ها از فرصت تاریخی استفاده کنند، از ضیاع وقت جلوگیری کرده دو کار را انجام بدهند.

نخست یک راه عملی، شفاف و عقلاتی را در پیش گیرند، دوم این را اشکار بسازند که بیشترین اراده سیاسی توام با تصمیم قاطع در کجا نهفته است."

گفتگو های امروز در ژینو به سطح معاونین وزارت های خارجهبخشی از بحث های پنج روزهء است که در این شهر و پاریس برگزار شده است.

در این دَور از گفتگو ها جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و امریکا چندین بار ملاقات کردند که بعضاً چندین ساعت طول کشید.

در همین حال علی واعظ یک تحلیلگر ارشد ایران در گروه بین المللی بحران که گفتگو های ژینو رااز نزدیک دنبال می کند می گوید که اگر در نشست امروز توافق روی اصول حاصل شده باشد این یک دستاورد بزرگ خواهد بود.

اما وی افزود که با توجه به این که در اجلاس امروز جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا حضور نداشتند بعید به نظر می رسد که چنین یک توافق حاصل شده باشد.

در عین حال کانگرس امریکا پیشنهاد کرده است که در صورت عدم دست یافتن به یک توافق روی برنامهء اتمی ایران تحریم های بیشتر بر این کشور وضع شود.

اما رییس جمهور بارک اوباما به روز جمعه گذشته از کانگرس خواست که از وضع تعزیرات بیشتر علیه ایران خود داری کند ورنه حالا که گفتگو ها ادامه دارند پیشنهاد برای تحریم های تازه را رد خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG