لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

گفتگو ها در مورد برنامه اتمی ایران با پیشرفت محدود به پایان رسید


نماینده گان کشور های پنج بر علاوهء یک و ایران در مورد برنامهء اتمی ایران دیروز در عقب دروازه های بسته در ژنیو سویس دیدار کردند.

در گفتگو ها که هدفش کم ساختن تحریم های بین المللی بالای ایران در بدل محدود ساختن فعالیت های اتمی این کشور است، امریکا، بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه برعلاوهء جرمنی شرکت دارند.

دیپلوماتان می گویند، که در مذاکرات دیروز پیشرفت محدود صورت گرفته است.

عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره کنندهء ایران با آنکه این مذاکرات را موثر خواند، اما تبصره در مورد پیشرفت در این مذاکرات را نیز پیش از وقت دانست.

ونگ قون، نمایندهء چین در این مذاکرات گفت، که دور دیگر گفتگو ها در اوایل ماه آیندهء میلادی برگزار خواهد شد.

اما او در بارهء محل برگزاری این گفتگو ها چیزی نگفت.

آقای ونگ در صحبت با رادیو آزادی گفت، که توافق روی اصول نسبت به یک سند اهمیت بسیار زیاد دارد:

" آنچه بیشتر اهمیت دارد اجماع افکار است. ظاهر مساله اهمیت درجه دو دارد. با این اگر در یک مرحلهء معین توافقی حاصل شود، این مطلقاً منطقی و قابل پیشبینی خواهد بود. "

در همین حال، گزارش ها می رسانند که نماینده های ایران و ایالات متحدهء امریکا برای پیشرفت سریع در گفتگو ها روی مسودهء یک سند کار می کنند.

گفتگو های دیروز در مورد برنامهء اتمی ایران در ژنیو سلسلهء از گفتگو های پنج روزه است که به سطح مقام های سیاسی ایران و شش کشور قدرتمند جهان آغاز شده است.

دیدار وزرای خارجهء ایران و امریکا نیز شامل همین سلسله می شود.

از سوی دیگر، کانگرس امریکا پیشنهاد وضع تحریم های تازه را بالای ایران مطرح کرده که در صورت نرسیدن به یک توافق این تحریم ها بالای ایران وضع شوند.

اما بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا به روز جمعه خطاب به کانگرس گفت، در حالی که گفتگو ها ادامه دارند، از این کار دست بکشد و افزود که طرح وضع تحریم های جدید را ویتو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG