لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

"پروسه تشکیل کابینه نو، به یک بازی بزکشی مبدل شده است"


فهرست کابینه افغانستان در شماری از رسانه های چاپی غربی با عنوان های مختلف به چشم میخورند.

نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز، پروسه تشکیل کابینه را به بازی بزکشی تشبیه کرده است.

به نوشته روزنامه، از نامزد وزیران پیشنهاد شده از سوی رئیس جمهور غنی، یک تن شان تحت پیگرد پولیس بین المللی یا انترپول قرار دارد.

نیویارک تایمز همچنان مینویسد: یکی دیگر از نامزد وزیران که برای کسب رای اعتماد از سوی اعضای پارلمان، پول کافی در اختیار ندارد، از نامزدی اش منصرف شده است.

نیویارک تایمز به نقل از رمضان بشر دوست یک عضو ولسی جرگه افغانستان نوشته که گفته است: نامزد وزیر انکشاف شهری، در امور انکشاف دهات تحصیل کرده و نامزد وزیر انکشاف دهات، در امور انکشاف شهری.

روزنامه به نقل از آقای بشردوست مینویسد: پروسه تشکیل کابینه نو، برای ریاست جمهوری به یک بازی بزکشی مبدل شده است.

از سوی دیگر نادر نادری رئیس مرکز تحقیق و ارزیابی افغانستان به نیویارک تایمز گفته است: اگر پارلمان افغانستان فهرست نامزد وزیران را تائید و اسناد آنها را به دقت بررسی کند، کابینه پیشنهادی رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت، در تاریخ افغانستان بهترین کابینه خواهد بود.

وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال به موضوع دیگری پرداخته و نوشته است: یک مقام ارشد افغان به فکر گسترش نیروی خودش است.

روزنامه مینویسد: عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و یکی از جنگسالاران سابق، میخواهد تا نفوذ خود را در پایگاهش در شمال افغانستان افزایش دهد.

مقاله نویس میگوید که شماری از مقام های افغان و خارجی این موضوع را که شاید به وحدت شکننده افغانستان یک تهدید تازه باشد، تائید کرده اند.

وال ستریت ژورنال به نقل از مقام ها نوشته که گفته اند: معاون اول رئیس جمهور اشرف غنی تلاش دارد تا یک قوای نظامی را در شمال افغانستان که وفادار به خودش باشد، تقویت کند.

اما روزنامه به نقل از بشیر احمد فرهمند سخنگوی آقای دوستم گزارش داده که گفته است: معاون اول ریاست جمهوری خواهان کمک مالی از وزارت دفاع برای بیست هزار نظامی شده است.

به گفته آقای فرهمند، این افراد نه تنها در شمال بلکه در سراسر کشور مستقر خواهند شد. وی می افزاید که آقای دوستم پلانش را در این مورد با شورای امنیت ملی افغانستان هم در میان گذاشته است.

از سوی دیگر یک مقام خارجی به وال ستریت ژورنال گفته که عبدالرشید دوستم به صورت غیر رسمی با افسران نظامی در ولایت های جوزجان، سرپل، فاریاب و بخش های از تخار تماس برقرار کرده است و این کار زمانی صورت گرفته که رئیس جمهور غنی سرگرم سفر های خارجی اش بود.

روزنامه به نقل از مقام های افغان و خارجی نوشته که اگر چنین پلانی تصویب شود و دوستم برای ایجاد قوای وفادار به خودش تلاش بیشتر کند، چنین اقدام یک وضعیت خطرناک و بی سابقه را ایجاد خواهد کرد.

اما نظیف الله سالارزی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به وال ستریت ژورنال گفته که آقای دوستم طرح ایجاد یک نیروی جداگانه را پیشنهاد کرده تا در نتیجه نیرو های ملی و دفاعی کشور تقویت شوند.

XS
SM
MD
LG