لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

موناکو پیام قدردانی رئیس جمهور اوباما را به رئیس جمهور غنی آورد


روزنامهء امریکایی The Hill به مسافرت هفتهء گذشته مشاور رئیس جمهور اوباما در بخش مبارزه علیه تروریزم به افغانستان اشاره کرده است.

به نوشتهء روزنامه، لیزا موناکو در دیدار با رئیس جمهور افغانستان در بارهء وضعیت امنیتی پس از پایان یافتن ماموریت جنگی امریکا در افغانستان صحبت کرده است.

روزنامه می نویسد، برنادیت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا به روزنامهء The Hill گفته است، موناکو پیام قدردانی رئیس جمهور اوباما از رهبری رئیس جمهور غنی را برایش آورد و روی تعهد رئیس جمهور امریکا نسبت به پروسهء صلح به رهبری افغانستان تاکید کرد.

The Hill به نقل از میهان همچنان می نویسد، لیزا موناکو اوضاع امنیتی افغانستان را بررسی کرد و با رئیس جمهور غنی در بارهء آموزش نیروهای افغان، اقدامات علیه شبکهء القاعده و همکاری امریکا در بخش تقویت نیروهای افغان گفتگو کرد.

در پایان این مطلب روزنامه آمده است، حفظ ثبات افغانستان برای قصر سفید بسیار مهم است، زیرا جمهوریخواهان در امریکا هشدار داده اند که خروج تمام نیروهای امریکایی از افغانستان ممکن این کشور را با موج تازهء از فعالیت های شورشیان تندرو مواجه کند و افغانستان را به یک عراق دیگر مبدل بسازد.

روزنامهء فایننشل تایمز مطلبی را در مورد مسافرت ویلیم همیلتون دلریمپل، نویسنده و تاریخ دان بریتانیایی به ولایت بامیان نشر کرده است.

روزنامه به نقل از دلریمپل نوشته است، دوستان خبرنگارش در کابل برایش اطمینان دادند، که بامیان جای امن است که به راحتی می توانند همراه با خانواده هایشان به آنجا بروند.

به نوشتهء روزنامه ویلیم همیلتون دلریمپل نویسندهء کتاب The Return Of The King همراه با خانواده اش از بامیان دیدن کرده است.

دلریمپل گفته است، باوجود اطمینانی که در مورد امنیت بامیان برایش داده شده بود، اما اندکی احساس خطر داشتند.

به نوشتهء روزنامه، دلریمپل گفته است که به هر حال این یکی از موفق ترین رخصتی های شان بوده است.

این نویسندهء بریتانیایی به تخریب بت های بامیان هم اشاره کرده و گفته است، هنوز افرادی در بازار های بامیان گشت و گذار می کنند که روز منفجر شدن این بت ها را به دست طالبان به یاد دارند.

روزنامه در ادامه به نقل از دلریمپل می نویسد، مردم بامیان حالا در جهت جلوگیری از پیدا شدن رد پای برای طالبان در این ولایت متحد استند.

دلریمپل گفته است، درهء زیبا و حیرت انگیز بامیان، مرکز میراث های فرهنگی یونسکو جایی است که روزانه توجه دهها هزار جهانگرد را بخود جلب خواهد کرد.

اما به باور این نویسنده، مردم امروز کمتر از این جا دیدن می کنند و بیشتر خبرنگاران و باستان شناسان به آنجا می روند.

دلریمپل برای جهانگردان پیشنهاد کرده که به زودی از بامیان دیدن کنند.

XS
SM
MD
LG