لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۹

مینندیز: تا 24 ماه مارچ از مسوده تحریم های جدید بر ایران حمایت نخواهیم کرد


یک سناتور مهم امریکایی می گوید که او و 9 سناتور دیگر از طرفداری مسوده قانون که به اساس آن تحریم های نو بخاطر برنامه های اتمی ایران علیه این کشور جاری خواهد شد، دست می کشند.

سناتور دموکرات رابرت مینندیز Robert Menendez که یکی از تهیه کننده گان این مسوده بشمار می رود به رییس جمهور بارک اوباما نامه فرستاده و گفته است که او و 9 سناتور دیگر دموکرات تا اواخر مارچ از این مسوده حمایت نخواهند کرد:

" بسیاری از همکاران دموکرات من و خودم یک نامه به رییس جمهور فرستاده و گفته ایم که ما از تصویب مسوده قانونی بنام کرک ـ مینندیز در سنا تا 24 ماه مارچ حمایت نخواهیم کرد مگر اینکه موافقت سیاسی در مورد عقب بردن برنامه های اتمی ایران تا این مهلت ایجاد نشود. طوری که ما در نامه نوشته ایم ما به دپلوماسی امیدوار هستیم اما طبق دستور العمل پنج جمع یک با ایران در 24 ماه مارچ سال 2015 باید یک چهارچوبی برای موافقت سیاسی تشکیل شود. "

مینندیز افزود در این نامه گفته شده است، ما شک داریم که ایران به سازشی راضی شود که بر اساس آن تا 24 مارچ ثابت نماید که برنامه های اتمی آن کاملاً اهداف صلح آمیز دارند.

حکومت امریکا در این مورد اظهار امید کرده و می گوید که رسیدن به چنین تفاهم با ایران ممکن می باشد. معاون وزیر خارجه امریکا انتونی بلنکین دیروز در مجلس سنا گفت:

" در همین لحظه که ما صحبت می کنیم مذاکرات بین گروه 5 جمع یک و ایران ادامه دارد. این مذاکرات عملی و جدی می باشند و ما به پیشرفت دست یافته ایم. ما در مورد بعضی مسایلی که بین ما وجود داشت پیشرفت کردیم، ولی فاصله هنوز وجود دارد. اما در مجموع ما چنین حس می کنیم که هنوز هم فرصتی خوبی برای رسیدن به توافق داریم، توافقی که منافع امریکا و منافع متحدین و شرکای ما در تمام جهان در آن تامین شود. "

در مجلس سنای امریکا که صد عضو دارد 54 چوکی آن بدست جمهوری خواهان می باشد و آنها تهدید نموده اند که مسوده تحریم های نو علیه ایران را تصویب خواهند کرد.

اما رییس جمهور اوباما گفته است هر مسوده را که در آن تحریم های نو علیه ایران مد نظر گرفته شود، ویتو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG