لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

البغدادی، ملا عمر را یک جنگ سالار نادان و بیسواد خواند


تایمز

روزنامۀ تایمز می نویسد گروه دولت اسلامی با استفاده از تبلیغات بین المللی چیزی را که در مدت ده سال درافغانستان تحقق یافته بود توانست در دو سال انجام دهد.

روزنامه می افزاید جنگجویان که درسال های نوزده هشتاد دربرابر قشون اتحاد شوروی سابق درافغانستان می جنگیدند، هستۀ شبکۀ القاعده را تشکیل دادند تا در بوسنیا، الجزایر، صومالیا وعراق درسالهای نوزده نود ودوهزار بجنگند و بالاخره حملات یازدهم سپتمبر برامریکا را طراحی کردند.

رهبری سالخوردۀ القاعده اکنون با این خطر روبرو است که امکان دارد گروه داعش یا دولت اسلامی که نسبت به القاعده جوانتر وافراطی تراست جایگرین آن شود.

تایمز می افزاید که گروه دولت اسلامی یا داعش دراوایل سال گذشته روابط خود با شبکۀ القاعده را قطع نموده خلافت اسلامی اعلان کرد.

روزنامه می نویسد ارقام نشان میدهد که شمار جنگجویان خارجی درعراق وسوریه ازاواخر سال 2013 به این سو دوچند شده وعلیرغم تلاش های ضد تروریزم درحال افزایش است.

تایمز می افزاید داعش یا گروه دولت اسلامی دراین اواخر با اعلان تاسیس یک ولایت خود درافغانستان و پاکستان زمینۀ برخورد با طالبان ودیگر گروهای جهادی دراین منطقه را مهیا ساخت.

روزنامه می نویسد که ابوبکرالبغدادی رهبر داعش یا گروه دولت اسلامی ملا محمدعمر رهبر طالبان را یک جنگسالار نادان وبیسواد خوانده که به گفتۀ وی شایستۀ کدام اعتبار روحانی و سیاسی نیست.

اما ایمن ظواهری رهبری شبکۀ القاعده سه ماه قبل بیعت خود با ملا محمد عمر را یکبار دیگر تجدید کرد. روزنامه می نویسد که طالبان در برابر اعلان اخیر داعش هنوز کدام تبصره نکرده اند.

دیپلومات

درحالیکه روزنامۀ تایمز دربارۀ تلاش های رخنه کردن داعش یا گروه دولت اسلامی درافغانستان مطلب نشر کرده است نشریۀ دیپلومات یک مطلب درباره چگونگی نظام عدلی وقضایی افغانستان چاپ کرده است.

نشریه می نویسد که جامعۀ بین المللی باید به ارتباط حاکمیت قانون سنت های مروج درافغانستان را مدنظر گیرد.

نشریه می نویسد که اکثریت مردم درافغانستان بر قوانین ورواج های عرفی خود که ریشه های قبایلی دارد بیشتر اتکا میکنند وقوانین دولتی درجایگاه دوم قرار دارند.

نشریه می نویسد که طبق قوانین ورواج های عرفی افغانستان بیشتر برای مجازات متخلفین نه بلکه برای آشتی وراضی ساختن مدعی ومدعی علیه تلاش می شود. به نظر نویسنده اما جامعه جهانی درافغانستان به جای سنت راضی و آشتی ساختن بیشتر روی تطبیق حرفی قوانین فشار وارد کرده است واین روش به نفع حاکمیت قانون در افغانستان نیست ونخواهد بود.

نشریۀ دیپلومات می نویسد که یک نظام قانونی مدون نظم وثبات جامعه را تقویت می بخشد که در نتیجۀ آن صلح و آرامی دراز مدت تامین می شود ولی چنین یک نظام درصورت معیارهای مشخص چون موثریت حکومتداری ونورم های قانونی موفق می باشد که در افغانستان وجود ندارند.

XS
SM
MD
LG