لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

امانو: گفتگو با ایران وارد مرحلهء حساس شده است


در حالیکه رییس ادارهء نظارت بر انرژی اتمی سازمان ملل متحد می گوید که گفتگو با ایران روی برنامه هسته یی این کشور، به یک مرحلهء حساس داخل شده، وزیر خارجه ایالات متحدهء امریکا در تلاش های جاری برای توقف برنامه جنجال بر نگیز اتمی تهران با همتای ایرانی اش برای بار دوم گفتگو کرد.

رییس اداره نظارت هسته یی سازمان ملل متحد می گوید، گفتگو های این اداره با ایران به یک نقطه حساس رسیده است.

یوکیو امانو رییس اداره بین المللی انرژی اتمی گفت، ایران نیاز دارد تا مذاکرات هسته یی را با این اداره سرعت داده و در مورد بخش های اساسی آن وضاحت دهد.

آقای امانو این مطلب را در حاشیه اجلاس امنیتی در شهر مونشن به خبرگزاری رویترز بیان کرد. جاییکه او با جواد ظریف وزیر خارجه ایران ملاقات نمود.

هر چند در مورد این گفتگو ها جزئیات بیشتر داده نشده، اما این اداره برای ارایه گزارش تازهء در باره برنامه اتمی ایران در اواخر ماه فبروری، آمادگی می گیرد.

اداره بین المللی نظارت بر انرژی اتمی در گزارشی در ماه نوامبر گفته بود که ایران در مورد رفع شک و تردید ها وضاحت کامل نداده که گویا این کشور برنامه ساختن سلاح اتمی را به پیش نمی برد.

در این میان وزیر خارجه امریکا در حاشیه اجلاس امنیتی در شهر مونشن با وزیر خارجه ایران دوبار ملاقات کرده است.

گفتگو های جان کری و جواد ظریف هم روی برنامه اتمی ایران می چرخید.

نماینده های شش کشور مقتدر جهان و ایران تلاش دارند تا پایان ماه مارچ به یک توافق سیاسی دست یابند و توقع می رود که یک موافقتنامه همه جانبه تا ختم ماه جون به امضاء برسد.

وزارت خارجه امریکا گفت، جان کری و جواد ظریف صبح امروز با هم ملاقات کردند که گفتگو های شان یک و نیم ساعت طول کشید. وزیر خارجه امریکا در مورد این گفتگو ها جزییات بیشتر ارایه نکرده است.

گزارش ها حاکی از آن اند جان کری بر جواد ظریف فشار وارد کرده که بارک اوباما رییس جمهور امریکا می خواهد تا ماه مارچ امسال یک موافقتنامه بدست آید.

غربی ها شک دارند که ایران به طور پنهانی در پی ساختن سلاح اتمی است. اما ایران این اتهامات را رد می کند.

XS
SM
MD
LG