لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

رسانه های غربی در مورد کشته شدن قوماندان گروه داعش در افغانستان نوشته اند


شماری زیادی از رسانه های چاپی غربی به کشته شدن قوماندان گروه داعش در افغانستان تمرکز کرده اند.

روزنامه های اندیپندنت و دیلی تیلیگراف به همین موضوع و تهدید های گروه شورشی دولت اسلامی پرداخته اند و روزنامه USA Today یو اس ای تودی به مساله مواد مخدر توجه کرده است.

اندیپندنت مینویسد: قوماندانی که گمان میرفت به گروه دولت اسلامی بیعت کرده، با پنج تن از افرادش در یک حمله طیاره بی پیلوت کشته شده است.

به نوشته روزنامه، ملا عبدالروف که مدتی در زندان گوانتانامو به سر می برد، در ماه جنوری پارسال به گروه داعش بیعت کرد و شبکهء را در هلمند ساخت تا افراد را در آن جذب کند.

مقاله نویس می افزاید: ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان هم کشته شدن ملا روف را تائید کرده و گفته است که وی مسوول گروه شورشی دولت اسلامی در جنوبغرب افغانستان بود.

همچنان در مقاله اندیپندنت از قوماندان امنیه هلمند نقل شده که گفته است: با ملا عبدالروف، چهار پاکستانی هم کشته شده اند.

روزنامه دیلی تیلیگراف در یک مقاله اظهارات یک مقام امنیتی پاکستان را برجسته ساخته است.

به گفته این مقام، طوری به نظر میرسد که شماری از تندروان خواهان یکجا شدن با گروه افراطی دولت اسلامی هستند اما روزنامه این نکته از اظهارات همین مقام پاکستانی را برجسته ساخته که میگوید: توجه نسبت به سایر گروه ها به دولت اسلامی کمتر است.

روزنامه امریکایی USA Today یو اس ای تودی به مساله مواد مخدر افغانستان تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه در حالی که نیرو های جنگی امریکا افغانستان را ترک میکنند، کشت کوکنار و شمار معتادان مواد مخدر در افغانستان نسبت به گذشته خیلی افزایش یافته است.

یو اس ای تودی در ادامه نوشته است: یک مرکز تداوی معتادین در شهر مزارشریف پر از زنان چادری پوش، مردان و کودکان است.

یک زن 35 ساله به نام اناگل به روزنامه گفته است: از هشت سال به اینسو به تریاک معتاد بوده و سردردی و جان دردی اش با ادویه دیگری به جزء از تریاک علاج نمیشود.

به گفته وی، دختر سه ساله اش هم به مواد مخدر معتاد شده زیرا زمانیکه حمل داشت، تریاک استفاده میکرد.

یو اس ای تودی در ادامه می افزاید: اناگل و دخترش در کشوری که بزرگترین صادر کننده هیرویین جهان است، از معتادینی به حساب میایند که تعداد شان به صورت فزاینده روبه افزایش است.

به نوشته روزنامه، با آنکه ایالات متحده برای از بین بردن مواد مخدر در افغانستان، از طریق برنامه هایش حدود هفت میلیارد دالر مصرف کرد، کدام نتیجه تا حالا حاصل نشده و اگر تمامی نیرو های جنگی امریکا از افغانستان خارج شوند، این مشکل گسترده تر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG