لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

هیواد: بیجینگ با پروسه صلح افغانستان همکاری می کند


روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار مسایل دیگر بیشتر در باره همکار های چین با پروسه صلح این کشور و اظهارات مقامات پاکستانی مبنی بر مداخله نکردن کشور های همسایه در امور داخلی افغانستان مطالبی را به نشر رسانده اند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد از قول مقامات چینایی نوشته که بیجینگ با پروسه صلح افغانستان همکاری می کند.

در این مطلب به نقل از وزیر امور خارجه چین در جریان سفرش به اسلام آباد گفته شده که کشورش از مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح حمایت می کند.

هیواد از قول مقامات چینایی نوشته که حالا وقت آن فرا رسیده تا نا آرامی های چندین دهه در افغانستان پایان یابد.

اطلاعات

روزنامه غیر دولتی اطلاعات نیز به همین مسئله پرداخته و اظهارات وزیر امور خارجه چین را نقل کرده که در اسلام گفته است، مقامات پاکستان در موضوع صلح افغانستان نسبت به سابق جدی عمل می کنند.

روزنامه به نقل از وزیر امور خارجه چین نوشته که پروسه صلح افغانستان باید به رهبری افغان ها به پیش برود و چین در این راستا از همکاری اش دریغ نخواهد ورزید.

در این مطلب همکاری چین با پروسه صلح افغانستان مهم خوانده شده و ابراز امیدواری شده تا پاکستان صادقانه عمل کرده و این همکاری ها موثر واقع گردد.

انصار

انصار در همین مورد پرسش را مطرح کرده که آیا چین خواهد توانست جای امریکا را بگیرد؟

در این مطلب به نقل از دیوید سیدنی دیپلومات سابق امریکایی گفته شده که چین با امریکا در افغانستان رقابت می کند و تلاش دارد تا نشان دهد که چین نسبت به امریکا می تواند در مسایل این کشور مفید واقع گردد.

انصار نوشته که چین می تواند در پروسه صلح افغانستان نقش عمده داشته باشد و پاکستان را نیز تشویق کند تا در این مورد همکاری خوبی را انجام دهد.

ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا اظهارات سرتاج عزیز مشاور امور امنیتی و روابط خارجی صدراعظم پاکستان را در باره مداخله نکردن کشور های منطقه در امور داخلی افغانستان به نشر رسانده است.

روزنامه نوشته که آقای عزیز به تازگی در انستیتیوت دفاع ملی امریکا گفته است که برای صلح و ثبات افغانستان و منطقه لازم است تا کشور های همسایه و منطقه در امور داخلی این کشور مداخله نکنند.

ویسا به نقل از سرتاج عزیز گفته است که کشور های منطقه باید در مورد عدم مداخلات شان در افغانستان به یک توافق عمومی برسند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG