لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

"اگر علیه جاسوسان اقدام نشود، افغانستان از پا خواهد افتاد"


عناوین مطالب مهم شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل، بیشتر به بیست و ششم دلو، سالروز بیرون شدن قشون سرخ شوروی سابق از افغانستان و اظهارات عبدالرب رسول سیاف یک تن از رهبران جهادی به این مناسبت اختصاص یافته است.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد می نویسد که تاثیرات منفی تجاوز اتحاد جماهر شوروی سابق در افغانستان هنوز هم از بین نرفته و در زنده گی افغان ها محسوس است.

در سرمقاله همین رونامه آمده که افغان ها باید از گذشته درس عبرت بگیرند، دستآورد های سال های اخیررا حفظ نمایند و در جهت تقویت و حمایت حکومت شان تلاش کنند.

سرمقاله نویس هیواد، به روزها و شب های دشواری که افغانها طی سال های متمادی پشت سرگذاشته اند اشاره کرده می نویسد، برای تامین صلح دایمی در این کشور نیاز است تا مردم دست به دست هم دهند و به سوی پیشرفت و ترقی کشور گام بردارند.

ویسا

روزنامه مستقل ویسا در صفحهء نخست اش اظهارات اخیر شماری از رهبران جهادی سابق را به نشر رسانده که گفته اند، هر گاه بر علیه جاسوسان موجود در نظام اقدام صورت نگیرد افغانستان از پا خواهد افتاد.

در ادامه مطلب آمده که دور نگهداشتن مجاهدین از حکومت بار دیگرافغانستان را به سمت بی ثباتی خواهد کشاند.

در سرمقاله همین روزنامه یاد آوری شده، همین اکنون که دامنه جنگ بیگانه گان در افغانستان اوج گرفته، هرگاه مقامات این حالت را به مفهموم درست آن درک نکنند، احتمال آن می رود که خانه هاو روستا های ما بار دیگر به میدان جنگ بیگانه ها تبدیل شود.

سرمقاله نویس می نگارد، با توجه به وضعیت کنونی که گروه دولت اسلامی نیز در افغانستان در حال ظهور است، مقامات افغان باید از اوضاع جاری درک درست داشته باشند، در غیر آن از بار سنگین ملامتی هرگز رهایی نخواهند داشت.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی به نقل از عبدالرب رسول سیاف نوشته می گوید، حکومت باز هم به حمایت مجاهدین مجبور خواهد شد.

این روزنامه در ادامه به نقل از صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان نوشته که می گوید، هرگاه مجاهدین به باد فراموشی سپرده شوند، دشمن قوی خواهد شد.

سرنوشت

روزنامه مستقل سرنوشت نیز اظهارات عبدالرب رسول سیاف را گرفته که در خطاب به حکومت گفته، مخفی نگهداشتن قضایای ملی از دید ملت در حقیقت جفا در حق این ملت است.

در سرمقاله همین روزنامه آمده که مردم مجاهدین و خدمتگاران شان را خوب می شناسند و این را هم می دانند که کی ها جهاد کرده اند.

به باور نویسنده، ملت آن همه مجاهدینی را که تنها به نام مجاهد اند و بلند منزل های کابل ملکیت آنان است و یا هم در بانک های دوبی و سویس پول های بیشماری را اندوخته اند، خوب می شناسند.

در سرمقاله آمده که به همین دلیل این اظهارات دیگر برای ملت تکراری و بی مفهوم است.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG