لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

مشرف پذیرفت که پاکستان در افغانستان جنگ نیابتی می کرد


جنرال پرویز مشرف رییس جمهور سابق پاکستان
جنرال پرویز مشرف رییس جمهور سابق پاکستان

فارن پالیسی

نشریهء فارن پالیسی در شمارهء تازهء خود مطلبی دارد زیر عنوان این که مشرف پذیرفت که پاکستان در افغانستان جنگ نیابتی می کرد.

درین مطلب آمده است که جنرال پرویز مشرف رییس جمهور سابق پاکستان روز جمعه زمانی خبرساز شد که گفت پاکستان در افغانستان از جنگ نیابتی و افراد مسلح حمایت کرده است.

او همچنین گفت که هند نیز از جنگ نیابتی درین کشور حمایت کرده و از هر دو کشور خواست که این کار شان را متوقف سازند.

نشریهء فارن پالیسی می نویسد که جنرال مشرف این را هم گفت که حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان در زمان حاکمیتش به پاکستان زیان رسانده بود و پاکستان نیز منافع خودش را حفظ می کرد.

به گفتهء مشرف، پاکستان برای جنگ نیابتی افراد خود را دارد و هند هم برای چنین کار افراد خودش را که این به گفتهء او نادرست است.

در ادامهء این مقاله از قول مشرف آمده که او می پذیرد که این کاری نادرست است و این به نفع هیچ یک افغانستان، پاکستان و هند نیست.

در ادامه این مقاله فارن پالیسی آمده است که ایالات متحده امریکا نسبت به پاکستان به هند بیشتر علاقمند است.

در ادامه این مقاله می خوانیم که ایالات متحده امریکا نسبت به پاکستان به هند علاقمندی دارد.

نیویارک تایمز

روزنامهء نیویارک تایمز در مورد نشر یک عکس دیگر به جای عکس یک قوماندان کشته شدهء گروه دولت اسلامی در افغانستان نوشته است.

درین مقاله آمده است که در حملهء هفته گذشته نیروهای امنیتی افغان که ملاعبدالرووف خادم یک قوماندان مشهور گروه دولت اسلامی در آن کشته شد، استخبارات افغانستان با خوشی این خبر را نشر کرد و همراه با آن به گفته آنان تصویر خادم را نیز پخش کرد، اما روزنامه می گوید که این تصویر از خادم نه بلکه متعلق به شاه ولی خان یک زندانی زندان گوانتانامو بود که پس از دوازده سال زندان رها شد و اکنون در قندهار زندگی عادی خود را به پیش می برد.

روزنامهء نیویارک تایمز می گوید که مقام های افغان و امریکایی و به همین ترتیب مردمان منطقه که ملا عبدالرووف خادم را می شناختند، تایید کرده اند که او در جریان یک حمله هوایی کشته شده است.

در ادامه می خوانیم که وقتی که خبر کشته شدن ملاخادم و به اشتباه عکس شاه ولی خان نشر شد، وکیلان مدافع خان به مرکز روزنامه تلیفون کردند و این مساله را گفتند.

یک خبرنگار روزنامه نیز به شاه ولی خان زنگ زد.

خان گفته که این یکی از عکس های چند سال پیش اوست و متعلق به زمانی است که او در زندان گوانتانامو بود.

XS
SM
MD
LG