لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

کابل در چند روز آینده مذاکرات را با طالبان آغاز خواهد کرد


یک تعداد روزنامه های پاکستانی خبر میدهند که در ظرف چند روز مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان شروع خواهد شد.

اما معلومات بدست آمده توسط رادیو آزادی نشان می دهد که افغانستان تا حال در بعضی موارد با پاکستان موافقت نکرده است، از جمله در این موضوع که کی ها در این مذاکرات سهم داشته باشند و این مذاکرات در کجا برگزار گردد.

افغانستان پافشاری می کند در مذاکرات صلح در پهلوی طالبان اعضای شبکه حقانی و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار هم اشتراک کنند، اما اسلام آباد تا حال تنها شورای عالی طالبان را که شورای کویته نامیده می شود به این مذاکرات آماده ساخته است.

روزنامه اکسپرس تربیون خبر داده است که در ظرف چند روز در نتیجه تلاش های پاکستان و چند کشور دیگر مذاکرات مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان آغاز خواهد شد.

همین روزنامه از قول مقامات پاکستانی نوشته است که می گویند تماس بین حکومت افغانستان و طالبان از یک مدت به این سو شروع شده، ولی این اولین بار خواهد بود که دوطرف روی میز مذاکره حاضر می شوند.

در آستانه نشر این خبرها نماینده خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان دانیل فیلدمن هم به پاکستان رفته و روز سه شنبه در راولپندی با لوی درستیز قوای پاکستان راحیل شریف ملاقات کرد.

دفتر مطبوعاتی اردوی پاکستان می گوید که در این صحبت ها اوضاع منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی اردوی پاکستان جنرال سلیم بجوا اظهار داشت نماینده خاص امریکا از تلاش های پاکستان برای ایجاد صلح در افغانستان ستایش نمود.

یک تحلیلگر امور سیاسی سمیع یوسفزی می گوید که کشورهای منطقه در مورد تلاش های صلح افغانستان خوشحال می باشند و از آن استقبال می کنند:

" این تلاش های که برای امنیت جریان دارد، تمام کشورها بطور جدی به آن نگاه می کنند و چنین فکر دارند که اگر موضوع افغانستان حل شود، بر اقتصاد، سیاحت و بخش های دیگر در منطقه تاثیر مثبت و چشمگیر خواهد داشت. و اگر این جنگ دوام کند تاثیرات جنگ علیه تروریزم بر تمام منطقه دوام خواهد داشت. "

رسانه های پاکستانی خبر میدهند که نماینده گان افغانستان در اسلام آباد، پیکنگ، کابل و یا دوبی با طالبان دیدن خواهند کرد.

یک مقام حکومت افغانستان که نخواست نامش ذکر شود به رادیو آزادی تایید کرد که از همین محلات نامبرده یکی آن برای مذاکرات انتخاب خواهد شد.

روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان از قول یک مقام این کشور نوشته است که می گوید در دور اول مذاکرات صلح صحبت ها بر اعلان آتش بس تمرکز خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG