لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۷

آرمان ملی: باقی ماندن عساکر امریکایی در افغانستان هیچ گونه سودی ندارد


اکثر روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار مسایل دیگر به مسأله تغییر پلان باراک اوباما مبنی بر باقی ماندن شماری از نیرو های امریکایی در افغانستان و بحث ها روی گفتگو های صلح پرداخته و مطالب را به نشر رسانیده اند.

ویسا

روزنامه ویسا در صفحه نخست اش با خط درشت نوشته که باراک اوباما می خواهد تا پایان سال 2016 میلادی نظامیان کشورش را در افغانستان به حالت عادی نگهدارد.

در مطلب آمده که رییس جمهور امریکا حرف های آن عده از نظامیان کشورش را پذیرفته که نباید شمار نیرو های امریکایی در افغانستان کاهش یابد.

آرمان ملی

آرمان ملی در سرمقاله اش نوشته که باقی ماندن نیرو های امریکایی در افغانستان هیچ گونه سودی ندارد.

در مطلب آمده که با در نظرداشت تجارب گذشته، موجودیت نیرو های امریکایی در افغانستان به نفع صلح و ثبات این کشور نبوده و حضور کنونی شان هم مفادی ندارد.

به باور نویسنده، در سال های گذشته هزاران نیروی خارجی در افغانستان حضور داشتند، اما با وجود آن هم، دامن ناامنی در این کشور بیشتر شد.

در مطلب هم چنان آمده که نیرو های بین المللی در کار مبارزه با تروریزم در افغانستان صادق نبوده اند.

محور

روزنامه محور پیرامون گفتگو های صلح مطلبی را به نشر رسانیده و گفته که رییس اجرائیه با طرح رییس جمهور در باره چگونگی گفتکو های صلح با طالبان، مخالف است.

در مطلب آمده که در باره صلح و همچنان روابط افغانستان با هند و پاکستان، میان دیدگاه اشرف غنی و عبدالله عبدالله تناقض وجود دارد.

محور در این مطلب نوشته که حکومت هم اکنون هشتاد درصد تمرکز اش را به صلح معطوف کرده، اما به باور مقاله نویس، این تلاش ها و گفتگو ها در باره صلح به دور از انظار مردم به پیش می رود.

انصار

روزنامه انصار به نقل از رییس اجرائیه حکومت افغانستان نوشته که در روابط با پاکستان، هند قربانی نخواهد شد.

در مطلب آمده که عبدالله عبدالله در یک نشست در دهلی جدید گفته است، طالبان حالا درک کرده اند که به جز از گفتگو ها هیچ راه حل وجود ندارد.

روزنامه انصار نوشته که رییس اجرائیه حکومت افغانستان گفته است که تلاش می شود تا روابط میان افغانستان و پاکستان بهبود یابد، اما این به معنای قربانی شدن روابط با هند نمی باشد.

در مطلب آمده، با آنکه این اولین سفر یک مقام بلند رتبه حکومت وحدت ملی به هند می باشد، اما هند هنوز هم در مورد چگونگی روابط افغانستان با پاکستان نگران است.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG