لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

"اگر داوطلبان خرید نوی کابل بانک، معیارها را تکمیل نکنند مسترد خواهند شد"


مقامات دافغانستان بانک میگویند هرچند تا کنون از سوی حکومت در خصوص فروش نوی کابل بانک، کدام اطلاعی به آنان داده نشده اما اگر این کار صورت گیرد مطابق قانون آنرا بررسی خواهند کرد.

خان افضل هده وال معاون دافغانستان بانک روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که داوطلبان خرید نوی کابل بانک باید معیارهای لازم بانکداری را که داشتن سابقه کاری، امکانات مالی لازم و نداشتن سابقه جرمی را در بر می گیرد تکمیل کنند:

" هر وقتی که سهمدار بانک که حکومت افغانستان است هر تصمیمی را که دراین مورد گرفت باز به بانک مرکزی ابلاغ میکند وبانک مرکزی براساس قانون، پروسه ارزیابی شایسته و مناسب بودن سهمداران جدید را ارزیابی میکند. مطابق قانون اجازه داده نمیشود که معیار لازم را پوره نکند. ما امکانات مالی را میبینیم، سابقه کاری این ها را دربخش بانکداری میبینیم و همچنان فعالیت های اجتماعی آنان را میبینیم. "

اخیراً گزارش های به نشررسید که گویا یک هیئت مربوط به "مسلم کمرشل بانک" پاکستان جهت ارزیابی و دریافت اطلاعات از چگونگی فعالیت نوی کابل بانک، به کابل آمده و قصد دارد تا این بانک را خریداری کند.

خواستیم دراین رابطه به همین موضوع نظر وزارت مالیه افغانستان را نیزداشته باشیم اما مسوولان این وزارت درمورد صحبت نکردند.

این درحالیست که پیش ازاین وزارت مالیهء افغانستان گفته بود، پیشنهاد برخی از داوطلبان برای خرید نوی کابل بانک به دلیل نداشتن معیارها، مسترد گردیده است.

در این حال برخی از آگاهان اموراقتصادی افغان میگویند که خصوصی سازی نوی کابل بانک با درنظرداشت معیارهای بین المللی میتواند زمینه رقابت سالم میان بانک های خصوصی را فراهم ساخته واعتماد ازدست رفته این بانک را دوباره برگرداند.

اجمل عبدالرحیمزی یکی از کارشناسان تاکید میورزد که حکومت باید قبل از هرگونه اقدام برای فروش نوی کابل بانک دقت نماید:

" به نظر من قبل از موافقه جانبین، باید تمام جوانب این درخواست بررسی شود تا هدف درخواست مشخص شود که خریداری نوی کابل بانک یک هدف سیاسی است ودرصورتی که هدف شان حمایت ازسکتورخصوصی افغانستان باشد منافع خوبی برای افغانستان دارد. ازیک سو معضله کابل بانک که به میان آمده وهمین بی اعتباری که به میان آمده ازبین میرود واین بانک که فعلاً باردوش دولت است این هم از بین میرود. "

تا اکنون روشن نیست که حکومت چه طرحی را برای خصوصی سازی نوی کابل بانک به اجرا خواهد گذاشت.

اما کارشناسان افغان می گویند که طرح خصوصی سازی نوی کابل بانک باید به گونه شفافت، معیاری و مطابق قوانین نافذه کشور صورت گیرد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG