لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

از الحاق "کریمیا" به روسیه، با اعتراضات یادبود به عمل می آید


در جریان تظاهرات ضد حکومتی سال گذشتهء میلادی، شبه جزیره کریمیا در مجموع آرام بود تا اینکه یکروز بعد از برکنار ساختن ویکتوریانکویچ به تاریخ 23 فبروری و ضعیت دگرگون شد.

هزاران تاتار کریمیایی در برابر ساختمان شورای وزیران در پایتخت محلی در شهر سیمفروپل (Simferopol) گرد آمده، خواستار منحل شدن پارلمان و تجدید نظر در قانون اساسی شدند، تا حقوق مردم بومی آن منطقه را تضمین و حمایت کند.

سه روز بعد ازآنپارلمان کریمیا یک اجلاس اضطراری را فرا خواند.

رفعت چوباروف (Refat Chubarov) رییس مجلس شورای عالی رهبری تاتارها می گوید، که از تصامیم خطرناک پارلمان هراس داشت.

رفعت چوباروف می گوید:
"من احساس می کردم که چقدر وضعیت غیر عادیست و فوراً مجلس را فرا خواندم و یک بار دیگر راهپیمایی را فرا خواندیم."

به تاریخ 26 فبروری سال 2014 میلادی بیش از 10 هزار تن در راهپیمایی اشتراک کردند که در برابر آن گروهی کوچک جدایی طلبان قرار داشت.

اینک یکسال بعد از آن راهپیمایی کریمیا در کنترول کریملن قرار دارد و کمیتهء تحقیقات روسیه رویداد های 26 فبروری را یک مسالهء جنایی تعبیر می کند.

رفعت چوباروف (Refat Chubarov) و سایر اعضای برجستهء مجلس شورای عالی رهبری تاتارها به شبه جزیرهء کریمیا ممنوع الورد خوانده شده اند.

با آنکه روسیه یک سالگی الحاق نظامی کریمیا را که به تاریخ 16 مارچ سال 2014 میلادی در اثر یک ریفرنداومی که توسط جوامع بین المللی غیر قانونی خوانده شده است در این هفته جشن می گیرد، اما حدود 15 هزار باشندهء کریمیا که بخش اعظم آنان را زنان تشکیل می داد در حالیکه بیرق های اوکرایین و تارتار ها را با خود داشتند، به تاریخ هشتم مارچ در سرک های شبه جزیره کریمیا با تشکیل یک قطار اعتراضات شان را ابراز کردند.

آنها فریاد می زندند که ما برای صلح گرد آمده، صلح می خواهیم.

یک تن از این تظاهر کننده گان به رادیو آزادی گفت:

"من از آقای پوتین می خواهم تا عساکرش را از قلمرو کریمیا بیرو ن کند. ما به حمایت وی ضرورت نداریم. او در برابر کی از ما دفاع می کند؟ به نظر می رسد که او ما را در برابر خود ما حفاظت می کند."

اندری شوشکین (Andriy Shchekun) یک فعال کریمیایی که در ماه مارچ سال گذشته برای 11 روز اختطاف شده بود می گوید، یکسال بعد از الحاق کریمیا به روسیه، اینک فضا بیشتر پراختناق تر شده است.

XS
SM
MD
LG