لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۹

"معاون اول رییس جمهور، فریاد خشم را بلند کرد"


نیویارک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان: "معاون اول رییس جمهور در افغانستان فریاد خشم را بلند کرده است" که در بخش آن می نویسد: در یکی از مجالس شورای امنیت ملی که جنرال عبدالرشید دوستم رهبری آن را به عهده داشت فریاد وی بلند شد.

به نوشته روزنامه جنگسالار سابق که متهم به کشتار صدها طالب تسلیم شده می باشد از این حالت به غضب آمده است که رییس جمهور اشرف غنی و رییس شورای امنیت ملی وی حنیف اتمر او را نادیده می گیرند.

روزنامه می افزاید دوستم در فریاد خود در این مجلس گفت: هیچکس به تقاضای من جواب نمی گوید. قبل از این او گفته بود: مردم او را جنرال ساخته و او می خواهد به کشور کمک کند، اما هیچکس حتی به مشوره او گوش نمی دهد.

به نوشته نیویارک تایمز این موضوع می تواند مشکل ایجاد کند. قبل از انتخابات رییس جمهور اشرف غنی در باره دوستم معلومات کافی داشت. اینکه سازمانهای حقوق بشر او را به جنایات جنگی متهم می کنند، و اینکه او یک جنگ سالار است را همه میدانستند. اما رییس جمهور غنی او را شریک انتخابات خود ساخت چون یک کتله مشخص رای دهنده گان از او پیروی می کنند و این کتله با حضور دوستم به کسی دیگری رای نمی دهد.

اما روزنامه می افزاید در آنوقت همه چنین فکر می کردند که با رسیدن به قدرت دوستم همینکه چوکی بزرگ را گرفته است قناعت خواهد کرد و در مسایل دخالت نکرده و خوشحال خواهد بود. اما روزنامه نیویارک تایمز می افزاید، بلند شدن فریادها، تقاضا ها و تنقید های وی نشان می دهد که او در آینده خاموش نخواهد بود و اگر خواسته های وی قبول نشوند، راه برای مشکلات تازه در حکومت افغانستان باز می شود.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود موضوع دیگری مربوط به افغانستان را عنوان کرده و می نویسد که سیستم انتخاباتی افغانستان با نوسانات همراه می باشد.

به نوشته نشریه افغانستان بزودی انتخابات پارلمانی و شورا های ولایتی را انجام می دهد، اما اگر تجارب انتخابات ریاست جمهوری مد نظر گرفته شود و تقلبی که در آن صورت گرفت، از این انتخابات هم نباید انتظار بزرگ داشت که نتایج آن برای مردم افغانستان دلخواه باشد.

نشریه برای جلوگیری از تکرار تقلب در انتخابات بعضی پیشنهادات دارد که با عملی کردن آن می توان درجه تقلب را کاهش داد.

یکی از پیشنهادات نشریه این است که در روزهای انتخابات معلمین و محصلین در جمله ناظرین شامل شوند و همچنان به وکلای گذر حق داده شود و از همه مهمتر نقش زنان در نظارت رای گیری مهم می باشد چون این اقشار جامعه زیاد به فساد آلوده نشده و نخواهند گذاشت که در نتایج انتخابات و یا در رایگیری دست درازی شود.

نشریه می افزاید اگر سوال پیدا شود که چگونه می توان این افراد را به حیث ناظر و یا کمیشنر انتخابات تعین کرد پاسخ آن دشوار نیست زیرا رییس جمهور می تواند با فرمان خاص این مکلفیت را به معلمین مکاتب، محصلین و خانم ها بسپارد.

XS
SM
MD
LG