لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

پایگاه های نظامی امریکا در قندهار و ننگرهار تا پایان 2015 بسته نخواهد شد


واشنگتن می خواهد روند بیرون کردن نیروهایش را از افغانستان بطی سازد تا حکومت وحدت ملی را در جنگ با طالبان، کمک کند.

به اساس گزارش آژانس خبری رویترز، این تغییر احتمالی در پالیسی امریکا نشان می دهد که این کشور از اشرف غنی که با واشنگتن زیاد همکاری کرده، حمایت می کند و نمی خواهد که نیروهای امنیتی افغان با سرنوشت قوت های عراقی پس از خروج نیروهای امریکایی از آنکشور روبرو شوند.

همزمان با این تغییر در پالیسی امریکا در قبال افغانستان، پاکستان و چین نیز از گفتگوهای حکومت افغانستان با طالبان مسلح، اعلام حمایت کرده اند.

واشنگتن از این اقدام چین که یک چینل دیپلوماتیک را برای آشتی طالبان با حکومت افغانستان در پیش گرفته، ستایش کرده است.

به گفته رویترز، مقامات امریکایی که نخواسته اند نامی از آنان گرفته شود، گفته اند که از ماه می سال گذشته به اینطرف وضعیت تغییر کرده است.

باراک اوباما رییس جمهور امریکا اعلان کرده بود که تا پایان سال 2015 میلادی شمار نیروهای نظامی این کشور از 10 هزار نزدیک به نصف کاهش می یابد و آنها تنها از پایگاه کابل و بگرام عملیات ها را به پیش خواهند برد.

قصر سفید تا حالا در باره اینکه نباید پایگاه های نظامی امریکا در قندهار و ننگرهار بسته شوند، چیزی نگفته است.

اما به گفته آژانس خبری رویترز، باراک اوباما در روزهای آینده تصمیم اش را اعلان خواهد کرد که چگونه نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شوند.

احتمالاً اوباما هفته آینده پس از دیدار با رییس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت افغانستان در واشنگتن در این مورد، تصمیم اش را اتخاذ کند.

مقامات امریکایی ابراز امیداوری کرده اندکه این سفر مقامات ارشد افغان به واشنگتن برخلاف دیدارهای حامد کرزی رییس جمهور قبلی این کشور از امریکا، سبب افزایش حمایت مردم عام امریکا از دوام ماموریت نیروهای نظامی امریکا در افغانستان شود.

به اساس گزارش رویترز، از اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در امریکا با گرمی پذیرایی خواهد شد.

آقای غنی روز دوشنبه هفته آینده در کمپ دیوید با وزرای دفاع و خزانه امریکا دیدار و ملاقات می کند.

اشرف غنی روز سه شنبه در قصر سفید با باراک اوباما رییس جمهور امریکا نان چاشت را می خورد و سپس روز چهارشنبه در کانگرس امریکا، به سخنرانی خواهد پرداخت.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG