لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

"قمار رییس جمهور غنی"


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان: "قمار رییس جمهور غنی" که در بخش آن می نویسد، رییس جمهور افغانستان خطری را قبول کرده است که اکثر رهبران از آن حذر می کنند. او تلاش دارد که روابط کشورش را با پاکستان بهتر بسازد و به این امید است که به این ترتیب می تواند راه صلح با طالبان و همچنان توسعه همکاری اقتصادی منطقوی را هموار بسازد.

روزنامه می افزاید تعداد زیاد مردم افغانستان این تلاش رییس جمهور غنی را با شک و تردید می بینند زیرا پاکستان از سالها به این سو با افغانستان مانند یک دولت تحت نفوذ خود برخورد می کند.

به نوشته نیویارک تایمز حالا که رییس جمهور غنی هفته آینده به امریکا سفر می کند، واشنگتن باید حتی الامکان در این راستا از وی حمایت نماید، زیرا برای رییس جمهور اوباما تنها این موضوع مهم نیست که برنامه خروج قوای کشورش را تا پایان سال جاری از افغانستان تکمیل کند، بلکه در ختم دوره کاری وی یک افغانستان باثبات را به میراث بگذارد.

روزنامه می افزاید اشرف غنی امیدوار است که با چنین اقدامات خود حکومت پاکستان ظرفیت جنگی طالبان را محدود خواهد ساخت زیرا رهبران آنها در پاکستان بسر می برند و پاکستان می تواند آنهارا تحت فشار قرار بدهد که به میز مذاکره حاضر شوند.

روزنامه در پایان مطلب خود می نویسد تلاشهای رییس جمهور غنی بسمت طالبان، پاکستان و چین زمینه را برای واشنگتن مساعد می سازد که افغانستان را تنها یک منبع تهدید نشمارد، بلکه یک زمینه امکانات برای آینده بسازد.

دپلومات

نشریه دپلومات در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان: "افغانستان با یک جنگ نا معلوم روبه روست" که در بخش آن می نویسد، قصر سفید گفته است پلان فعلی خروج قوای خود را از افغانستان تغییر میدهد و در حدود 9 هزار و 800 سرباز آن تا سال 2016 هم در افغانستان حضور خواهند داشت.

دپلومات می نویسد این عمل به قوای امریکا فرصت می دهد که پروسه تجهیز و تعلیم قوای افغانستان را دوام بدهد.

وزیر دفاع امریکا اشتن کارتر بعد از سفر خود به کابل گفته بود پروسه تعلیم و تربیه قوای افغانستان قلب ماموریت این کشور می باشد. اما نشریه سوال می کند که پروسه تعلیم قوای امنیتی افغان تا حال چه گونه پیش رفته است؟

نویسنده مطلب در نشریه دپلومات می نویسد قوای امریکا تا حال 40 قرارگاه خود را به قوای افغان تسلیم کرده است، اما ضعف رهبری سیاسی نارسایی ها را ایجاد کرده است.

نشریه می افزاید رییس جمهور امریکا بارک اوباما از همتای افغان خود خواسته است که فعالیت تشکیل و تکمیل حکومت وحدت ملی را سریعتر بسازد.

نویسنده مقاله می گوید، ایالات متحده تا حال در تعلیم و تجهیز قوای افغان 65 میلیارد دالر مصرف کرده است، ولی این قوا هنوز هم با مشکلات متعدد دست به گریبان می باشند.

به نوشته نشریه دپلومات برای حمایت و حفظ قوای نظامی افغانستان به یک رهبری قدرتمند و متحد سیاسی نیاز است.

XS
SM
MD
LG