لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

وردک: افغانستان به دوستی و همکاری امریکا نیاز دارد


شماری از اعضای ولسی جرگه و کارشناسان افغان، سفر رهبران حکومت وحدت ملی را به ایالات متحده از نظر سیاسی و اقتصادی برای افغانستان بسیار مفید می دانند.

برخی از اعضای ولسی جرگه و کارشناسان افغان می گویند، رهبران حکومت وحدت ملی باید فرصت های سیاسی و اقتصادی را در سفر به ایالات متحده امریکا از دست ندهند.

شیر ولی وردک معاون کمیسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هم اکنون افغانستان از لحاظ اقتصادی به دوستی و همکاری ایالات متحده امریکا نیاز دارد.

آقای وردک گفت، رهبران حکومت وحدت ملی باید بتوانند با استفاده از این سفر، افغانستان را از مشکلات کنونی اقتصادی نجات دهند:

" من فکر می کنم در طبعیت امروز ما به پارتنرشیپ قوی با امریکا ضرورت داریم، هنوز ما ضرورت داریم از لحاظ اقتصادی که بعضی پروژه های بسیار کلان ما که از عواید که داریم نمی توانیم تمویل کنیم از این خاطر ما ضرورت داریم که یک رابطه بسیار خوب و حسنه با امریکا داشته باشیم."

رییس جمهور غنی و رییس اجراییه حکومت وحدت ملی به دعوت بارک اوباما رییس جمهور امریکا روز شنبه به ایالات متحده امریکا سفر کردند.

قرار است رییس جمهور افغانستان و رییس اجرائیه در بیست و چهارم ماه مارچ با بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا ملاقات کنند.

در عین حال برخی از تحلیلگران اقتصادی نیز می گویند، رهبران حکومت وحدت ملی باید در این سفر تمام مشکلات اقتصادی را با امریکا مطرح کنند تا توجه ایالات متحده و کشور های غربی را برای همکاری های بیشتر اقتصادی جلب نمایند.

سیف الدین سیحون یکتن از این تحلیلگران در مورد گفت:

" این سفر از این نقطه نظر اهمیت دارد که در حال حاضر افغانستان با یک رکود اقتصادی رو به افزایش مواجه است باید آنها دشواری های که در این مسیر افغانستان با آن مواجه است آنرا باید با امریکا مطرح کنند و بخواهند که بیشتر توجه کشور های غربی نسبت به افغانستان یک مقدار خوشبینانه تر باشد و افغانستان را در این مقطع رها نکنند."

به گفته آقای سیحون، بخاطر تکمیل پروژه های بزرگ و استفاده از زیر بنا های کشور، افغانستان نیاز به همکاری درازمدت امریکا و جامعه جهانی دارد.

این در حالیست که برخی از کارشناسان سیاسی نیز سفر رهبران حکومت وحدت ملی را به امریکا از نظر سیاسی برای این کشور مهم می خوانند.

ودیر صافی یک تن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، این سفر جایگاه و ارزش افغانستان را در میان کشور های همسایه بیشتر می سازد:

" از لحاظ سیاسی اهمیت دارد بخاطر اینکه در این منطقه به خصوص در مورد کشور های همسایه دور و نزدیک حیثیت و شخصیت دولتی و حاکمیت افغانستان قوی تر می شود با رفتن به امریکا و پشتیبانی امریکا از افغانستان."

کارشناسان افغان تاکید می کنند که حکومت قبلی در 13 سال گذشته از کمک های جامعه جهانی و امریکا استفاده درست نکرده و نتوانست افغانستان را از لحاظ سیاسی و اقتصادی خودکفا سازد.

به گفته آنها حکومت جدید باید به این مساله توجه کرده و از فرصت های موجود برای تقویت بخش های اقتصادی و سیاسی افغانستان بگونه درست و شفاف استفاده کند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG