لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

رباینده گان 31 مسافر شرایطی را برای آزادی آنها مطرح کرده اند


برخی از نماینده های ولایت زابل در ولسی جرگه می گویندکه تلاش ها به هدف نجات جان مسافرین ربوده شده در مربوطات این ولایت با جدیت جریان دارد.

حمیدالله توخی یکی از این نماینده ها روز یک شنبه به رادیو آزادی به نقل از موسفیدان که با رباینده گان وارد مذاکره اند گفت که رباینده گان در بدل رهایی 31 مسافر،خواهان رهایی افراد شان از نزد حکومت شده اند.

وی همچنان گفت که 31 مسافر ربوده هنوز زنده اند.

"از آن جمله کسانی که بار اخیر رفته بودند یکی شان که نمی خواست نامش ذکر شود برایم گفت که خواست آن گروه این است که آنها می گویند که افراد ما در کابل و قندز بندی استند آنها را رها ساخته بیاورید به همان اندازه این افراد را آزاد می سازیم این گفته های یک شخص است. من مطمئن استم که تا هنوز این افراد زنده هستند و امیدوار استم که به زودی رها شوند همه مردم زابل در تلاش این هستند که از هر راه ممکن بتوانند این ها را رها کنند."

آقای توخی همچنان گفت که تا کنون از رهایی هیچ یک از این مسافرین خبری در دست نیست.

این اظهارات پس از آن صورت می گیرد که محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه افغانستان روز شنبه در مراسم تجلیل از سال نو در کابل گفت که حکومت افغانستان با جناح های مختلف برای رهایی 31 مسافر در تماس است.

آقای محقق همچنان گفت که چند تن از این مسافرین آزاد شده اند، اما وی در این مورد جزئیات بیشتر نداد.

سی و یک مسافر حدود چهار هفته قبل از هرات به سوی کابل در حرکت بودند که از سوی افراد مسلح نقاب پوش در مربوطات ولایت زابل اختطاف شدند.

در همین حال عبدالقادر قلاتوال نماینده مردم زابل در ولسی جرگه نیز در صحبت با رادیو آزادی گفت که مسافرین ربوده شده تا هنوز در قید رباینده گان به سر می برند:

"هنوز یک نفر هم رها نشده و به شکل عنعنوی کار ها و جریانات فعلاً ادامه دارد اما تا حال نتیجه نداده است"

این در حالیست که نیروهای امنیتی برای رهایی 31 مسافر ربوده شده عملیات چند روزه را آغاز کردند، اما سپس مقامات ولایت زابل تصمیم گرفتند تا این مشکل را از طریق گفتگو و جرگه بزرگان و متنفذین قومی حل کنند.

با آنکه حکومت افغانستان به مردم گفته که برای رهایی این افراد از هر راه ممکن تلاش می کند، اما تاکنون تلاش های حکومت نتیجه نداده و از سرنوشت افراد ربوده شده گزارش دقیق در دست نیست.

برخی از تحلیلگران افغان می گویند که اگر حکومت در رهایی این افراد سهل انگاری و کوتاهی کند،اعتبارش را نزد مردم قسماً از دست خواهد داد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG