لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

امریکا می گوید، غنی، حامد کرزی نیست


شماری زیادی از روزنامه های امریکایی در بارهء سفر محمد اشرف غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان مضامین و مطالبی را به نشر رسانده اند.

تحلیل گران و نویسنده گان روزنامه ها این سفر رهبران افغان را آغاز فصل تازهء در روابط کابل - واشنگتن خوانده اند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در یک مقالهء تحت عنوان: آغوش برای رییس جمهور افغانستان باز شد، امریکا می گوید، غنی، حامد کرزی نیست، می نویسد:

به رییس جمهور اشرف غنی در این سفر نشان خواهد داد که او یک متحد مناسب ستراتیژیک امریکا است، این اصطلاح بود که کارل آیکنبیری سفیر سابق امریکا در کابل در مورد حامد کرزی گفته بود که او متحد مناسب برای امریکا نیست.

به نوشتهء نشریه فارن پالیسی کرزی می خواست که عساکر امریکایی هر چه زود تر افغانستان را ترک کنند، اما رییس جمهور اشرف غنی نمی خواهد که عساکر امریکایی به زود از افغانستان خارج شوند.

نشریه فارن پالیسی در ادامه اضافه می کند که با در نظرداشت متحد نظیر رییس جمهور غنی اداره بارک اوباما چنان وانمود کرده است که در پلان موجود خروج نیرو های امریکایی از افغانستان تغییراتی می تواند، رونما گردد.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در یک مقالهء تحلیلی تحت عنوان، غنی یک امید روابط تخریب کننده را به اوباما نمی دهد، به نشر رسانده و در قسمتی از آن می نویسد:

زمانی که رییس جمهور اوباما با رییس جمهور افغانستان ملاقات کند، چنین یک رهبر افغانستان را در مقابل خود خواهد دید که به فکر ایجاد، مشکلات، آزار و اذیت و شک و تردید نبوده و در محضر عام بر ضد متحدین امریکایی خود حرف نمی زند.

روزنامه نیویارک تایمز می نویسد، اشرف غنی در امریکا تحصیل کرده، به فرهنگ واشنگتن خوب آشنایی دارد و 15 سال در بانک جهانی در امریکا کار کرده است.

به نوشتهء روزنامه رییس جمهور غنی در دیدارش با بارک اوباما رییس جمهور امریکا در مورد آیندهء کشورش بحثی با ارزشی را انجام خواهد داد.

نیویارک تایمز در ادامه می نویسد، رییس جمهور اوباما می خواهد تا پایان سال 2016 میلادی همهء عساکر امریکا را از افغانستان خارج کند و به طولانی ترین جنگ این کشور خاتمه دهد. اما رییس جمهور اشرف غنی خواهان تعهد و حمایت مالی دراز مدت حکومت افغانستان، از سوی امریکا می باشد.

روزنامه نیویارک تایمز در یک مقالهء دیگر تحت عنوان، وعدهء نادرست ایجاد روابط دوستانه بین افغانستان و پاکستان به نشر رسانده می نویسد:

در سپتمبر گذشته زمانی که محمد اشرف غنی بر کرسی ریاست جمهوری افغانستان تکیه زد، چند هفته پس از آن یک تغییر حیران کنندهء در مورد پالیسی منطقوی اش رونما گردید.

رییس جمهور افغانستان به پاکستان، عربستان سعودی و چین سفر نمود.

حکومت افغانستان امیدوار بود که پاکستان به پروسه صلح افغانستان کمک می کند و اسلام آباد در بدل این کار از حکومت افغانستان خواست که در عملیات بر ضد رهبران تحریک طالبان پاکستانی آن کشور را کمک کند.

پاکستان می گوید، رهبران گروه تحریک طالبان پاکستانی در شرق افغانستان پنهان شده اند.

روزنامه نیویارک تایمز در ادامه این مقاله می نویسد، تغییر در پالیسی رییس جمهور غنی و یا پلان بهبود روابط به گونهء تحرک و هیجان را به میان آورد، اما این همه واقعی و حقیقی به نظر نمی رسند. با وجود علائیم و نشان های بهبود روابط، افغانستان و پاکستان هنوزهم اهداف گوناگون خود را دنبال می کند.

به نوشته روزنامه در حالیکه این حرکت رییس جمهور اشرف غنی برای افغانستان یک خطر برازنده را متوجه می سازد، اما پاسخ پاکستان تاکنون بیشتر جنبه تاکتیکی و بر اساس منافع آن کشور، بوده است.

XS
SM
MD
LG