لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

تفاوت میان سفر حامد کرزی و اشرف غنی به امریکا!


تعدادی از روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود موضوع سفر رییس جمهور غنی را به امریکا مورد بررسی قرار داده و مطالبی را به نشر رسانده اند.

نیویارک تایمز

به نوشته نیویارک تایمز بین سفر اخیر رییس جمهور سابق افغانستان حامد کرزی و سفر اول رسمی رییس جمهور اشرف غنی تفاوت زیاد وجود دارد، زیرا رییس جمهور سابق با لحن انتقاد آمیز و اعتراضی در مورد امریکا صحبت می کرد، در حالی که رییس جمهور غنی سفر خود را با عبارات بسیار صمیمانه آغاز کرد و گفت زمان آن رسیده است که از هدیه امریکا به افغانستان که سخاوتمندانه اهدا شد قدردانی شود.

نشریه هیومن رایتس واچ در شماره اخیر خود به سفر اخیر رییس جمهور غنی به امریکا و وقایع اخیر در افغانستان اشاره نموده و نوشته است که امریکا باید در روابط خود با افغانستان و مخصوصاً در تهیه کمکها به این کشور موضوع حقوق بشر را فراموش نکند.

هیومن رایتس واچ در مورد نارسایی ها در ستراتیژی امنیتی امریکا هشدار داده و نوشته است که امریکا و مقامات افغان باید افرادی را که در فشار بر مردم و پامال کردن حقوق بشر دست دارند، دوباره به صحنه ظاهر نسازند و از آنها حمایت نکنند.

بعضی از روزنامه های دیگر غربی بازهم موضوع قتل دختر جوان افغان فرخنده را عنوان کرده و مطالبی مختلفی را به نشرسانده اند.

اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود می نویسد کشته شدن فرخنده سبب شد که زنان افغان از چارچوب های سنتی و عنعوی خارج شده و کار را بدست خود بگیرند.

به نوشته روزنامه زنان افغان که در اکثر مناطق از خانه ها بیرون رفته نمی توانند برای نشان دادن همدردی به خانواده فرخنده و نشان دادن انزجار به عمل ظالمانه و وحشیانه که علیه فرخنده انجام شد، زنجیر های رسم و رواج را شکسته و تابوت فرخنده را تا پای قبر بر شانه های خود حمل کرده و او را بخاک سپردند.

به نوشته اندیپندنت تا حال در افغانستان سابقه نداشته است که زنان جنازه بر دوش به سرکها برآیند و مراسم تدفین را خودشان بجا آورند.

گاردین

روزنامه گاردین در شماره اخیر خود می نویسد هرچند فریادهای خشم و اعتراضات بر علیه کشته شدن فرخنده، نمی تواند او را دوباره برگرداند، ولی همدردی، غم شریکی و انزجار مردم، خانواده فرخنده را تا حدی آرام ساخته است زیرا آنها خود را در چنین غم بزرگ که جهالت چند تن سبب آن می باشد، تنها نمی بینند و هزاران فرد را در پهلوی خود مشاهده می کنند که بخاطر دختر آنها اشک می ریزند و صدای عدالت خواهی را بلند کرده اند.

XS
SM
MD
LG