لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

هنوز هم مواد بی کیفیت در بازار های افغانستان به فروش میرسد


مقام های افغان میگویند هنوز هم مواد تولیداتی و وارداتی در کشور از کیفیت مناسب برخوردار نیستند.

صدرالدین سحر معیین وزارت تجارت و صنایع افغانستان روز چهارشنبه در نشستی در کابل گفت تلاش ها به هدف جلوگیری از مواد بی کیفیت شدت یافته اند.

وی در این نشست که به مناسبت روز جهانی حمایت از مصرف کننده برگزار شده بود گفت جلوگیری از فروش و ورود مواد بی کیفیت به وقت زیاد نیاز دارد:

" نه تنها در افغانستان بلکه در بسیاری از کشور های دیگر مواد بی کیفیت داخل می شود و مردمش استفاده می کند و مبارزه با این یک امر است که باید دوامدار باشد. اراده به محو و کم کردن مواد بی کیفیت وجود دارد و ارگان های ذیربط در این خصوص کار می کند. "

به اساس معلومات مقام های وزارت تجارت و صنایع افغانستان با تصویب قانون مصونیت حقوق مصرف کننده این مشکلات تا حد زیاد برطرف خواهند شد.

به گفتهء این مقام ها تصویب این قانون که در حال حاضر طرح آن به شورای وزیران فرستاده شده میتواند جلو قانون شکنی ها در این مورد را بگیرد.

مقام های افغان در حالی از تسریع یافتن تلاش ها به هدف جلوگیری از فروش مواد بی کیفیت خبر میدهند که مقدار زیادی از مواد بی کیفیت در حال حاضر در بازار های افغانستان به گونه آزاد به فروش میرسد.

در کنار ادارات حکومتی افغانستان برای حمایت از حقوق مصرف کننده گان، شماری از ادارات تمویل کننده نیز فعالیت می کنند.

نهاد حرکت نیز از جمله اداراتی است که میگوید با حکومت این کشور همکاری میکند تا جلو فروش مواد بی کیفیت گرفته شود.

صدف دشتی مسوول پروژه های این اداره می گوید که در این اواخر پروژه های را به ارزش شش صد هزار دالر در این رابطه تطبیق کرده اند وامیدوارند تا نتیجه مثبت بدهد:

" هدف ما بلند بردن ظرفیت دولت در حمایت از مستحلکین و ما هم کوشش می کنیم که جامعه مدنی را همکاری کنیم که بتوانند منسجم شوند و از حقوق مستحلکین حمایت کنند قسمیکه می بینید جامعه مدنی در ساحات دیگر منسجم تر است و در حقوق مستحلکین زیاد زیاد فعالین انجام ندادند. پول که در این پروژه به مصرف رسیده مبلغ ششصد هزار دالر بوده . "

در این میان آگاهان می گویند که حکومت نباید فقط منتظر تصویب قانون حمایت از مصرف کننده گان باشد بلکه آنان پیشنهاد می کنند که فروش و ورود مواد بی کیفیت به بازار از طریقه های دیگر کنترول شود.

به باور آنان جلوگیری از این مساله می تواند در به میان آمدن ثبات در بازار اقتصادی کمک کند.

XS
SM
MD
LG