لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

"اوباما خروج از افغانستان را آهسته ساخت"


فارن پالیسی

روزنامهء فارن پالیسی در تازه ترین شماره اش در باره پروسهء خروج سربازان امریکایی از افغانستان گزارشی نوشته است که عنوان آن است "اوباما خروج از افغانستان را آهسته ساخت".

به نوشتهء فارن پالیسی اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در چند ماه گذشته تلاش کرد تا واشنگتن پروسهء خروج سربازان امریکایی از افغانستان را آهسته تر سازد که این تلاش هایش در نهایت نتیجه داد.

فارن پالیسی به نقل از بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا نوشته که گفته است برنامهء خروج سربازان امریکایی را آهسته تر می سازد اما به پلان خروج همهء این سربازان تا سال 2017 متعهد باقی می ماند.

روزنامه افزوده است به اساس برنامهء تازه تا پایان امسال 9800 سرباز امریکایی در افغانستان می مانند، در حالیکه پیش ازین در نظر بود تنها 5500 نظامی امریکایی تا پایان امسال در افغانستان حضور داشته باشند.

به نوشتهء فارن پالیسی به اساس برنامهء جدید نظامیان امریکایی در قندهار، جلال آباد و چند محل دیگر در پایگاه های بزرگ خود را حفظ خواهند کرد. درین مناطق طالبان نیز نسبتاً نیرومند هستند.

فارن پالیسی تصمیم تازهء بارک اوباما را دست آورد بزرگ برای اشرف غنی دانسته است. به باور نویسندهء این مقاله، آقای غنی با جدیت کار می کند و نشان داده که با رییس جمهور پیشین حامد کرزی، خیلی تفاوت دارد.

به باور نویسنده کرزی رهبر جنجال برانگیزی بود که گاهی می گفت همهء سربازان امریکایی باید افغانستان را ترک کنند و گاهی هم نظامیان امریکایی را به استفاده از تکتیک های جنگی ظالمانه متهم می کرد.

فارن پالیسی همچنان نوشته است که کرزی حتی یک بار هشدار داد که به طالبان خواهد پیوست.

کرسچین ساینس مانیتور

روزنامهء کرسچین ساینس مانیتور به رویداد روز پنجشنبهء کابل توجه کرده و مقالهء نوشته که عنوان آن است، "چگونه یک بانوی کشته شدهء افغان به طور غیر مترقبه به یک قهرمان حقوق زنان مبدل شد".

در بخشی ازین مقاله آمده است که فرخنده دختری بود که سرتا پا حجاب سیاه می پوشید و دروس اسلامی می خواند. فرخنده، به گفتهء پدرش، می خواست زنان علم بیاموزند تا بتوانند فرزندان خود را بهتر پرورش دهند و امور خانه را به درستی تنظیم کنند.

کرسچن ساینس مانیتور نوشته که فرخنده دیگر زنده نیست ولی او به یک قهرمان دفاع از حقوق زنان و حاکمیت قانون مبدل شد.

XS
SM
MD
LG