لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

روابط مغلق بین ایالات متحدهء امریکا و ایران


رهبران واشنگتن و تهران، پایتخت های که زمانی از لحاظ ایدیالوژیک هزاران کیلومتر از هم فاصله داشتند، اینک برای نخستین بار در جریان چند دههء اخیر برای ایجاد روابط حسنه و دوستی تلاش می کنند.

دیپلومات های ایالات متحدهء امریکا و ایران در قصرهای مجلل و تاریخی اروپا با هم جلسه می کنند، امضای یک توافقنامه در مورد برنامهء هستوی تهران هم قابل دسترسی به نظر می رسد و نیروهای نظامی آن ها در صحرا های عراق در برابر یک دشمن مشترک در حال مبارزه اند.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، اما تا اکنون هم این دشمنان دیرینه درگیر جنگ های نیابتی در سرتاسر یک منطقهء پراز تشنج اند.

در سوریه ایالات متحدهء امریکا شورشیانی را تجهیز می کند که می خواهند حکومتی را سقوط دهند که ایران از آن حمایت می کند.

در لبنان، قلمرو فلسطین و سایر مناطق، ایران شورشیانی را حمایت می کند که مصمم اند اسراییل از بین ببرند و اینک ایالات متحدهء امریکا از تهاجم نظامی به رهبری مرکز قدرت سنی ها یعنی عربستان حمایت می کند که بر ضد شورشیان شیعهء که ایران حامی آنهاست، در یمن آغاز شده است.

آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد:

ادارهء بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا تاکید می کند که پالیسی شرق میانهء این کشور از پرنسیپ های دایمی مبارزه با تروریزم، جلوگیری از تکثیر اسلحهء کشتار جمعی، ثبات در کشور های ضعیف، توسعهء دموکراسی و حقوق بشر و حمایت از انکشاف اقتصادی استوار است که در مرکز هر یک از این اهداف مقابله با ایران قراردارد.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، ایالات متحدهء امریکا تهران را متهم می کند که در سرتاسر جهان تروریزم را تمویل می کند، کشور های همسایه اش را بی ثبات ساخته و می خواهد به اسلحهء اتمی دسترسی حاصل کند.

ایران اتهام تلاش برای دسترسی به اسلحهء اتمی را رد می کند و اینک بعد از مذاکرات با قدرت های بزرگ جهان، رسیدن به یک توافقنامه در مورد برنامهء هستوی این کشور قابل دسترسی به نظر می رسد.

اسراییل پرخاشگرانه برضد این توافقنامه تبلیغ نموده، ادعا می کند که ایران راه را برای داشتن یک ذخیرهء اسلحهء اتمی هموار می سازد.

عربستان تهدید کرده است که تکنولوژی بزرگتر اتمی را انکشاف خواهد داد.

اما به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، حداقل در یکی از منازعات شرق میانه، ایران و امریکا از یک متحد مشترک یعنی حکومت عراق حمایت می کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:37 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG