لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

"پوهنتون برکت الله هند یک شعبه اش را در افغانستان افتتاح می کند"


اندین ایکسپرس

روزنامه اندین ایکسپرس در شمارهء اخیر خود تحت عنوان پوهنتون برکت الله هند یک شعبه اش را در افغانستان افتتاح می کند، مقالهء را به نشر رسانده در قسمتی از آن می نویسد:

پوهنتون برکت الله در بوپال هند برای بررسی گشایش این شعبه در افغانستان، یک موافقتنامهء را با پوهنتون شیخ زاید در این کشور به امضاء رسانده است.

روزنامه از پروفیسور ام دی تی وری معاون این پوهنتون می نویسد که می گوید:" بعد از فرستاندن نامه، ما امضاء تفاهم نامهء در ارتباط به مبادله تجارب اکادمیک را با پوهنتون شیخ زاید، در نظر داریم."

به نوشتهء روزنامه، اندین ایکسپرس، این تفاهم نامه را شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هند روز شنبه امضاء کرد.

آقا ابدالی گفت، آنها در ظرف یک و دو ماه هیئتی را به ولایت خوست اعزام خواهند کرد. جایکه پوهنتون شیخ زاید در آن موقعیت دارد.

روزنامه اندین ایکسپرس از قول سفیر افغانستان در دهلی جدید می نویسد که می گوید: " ما می خواهیم با پوهنتون شیخ زاید در مورد تدریس، آموزش دو جانبه و دیگر عرصه های تحصیلی کار کنیم."

بر اساس این تفاهم نامه، برنامه های مبادلهء پروگرام ها بین محصلان دو پوهنتون نیز صورت خواهد گرفت.

محمد شیدا ابدالی در ادامه صحبت خود گفت، اگر نتایج کار خوب بود، آنها افتتاح شعبه را در این پوهنتون در شهر خوست در نظر خواهند گرفت. اما به گفتهء وی این کارِ یک شب نیست.

بر اساس نوشتهء روزنامه اندین ایکسپرس، پوهنتون برکت الله در هند سال گذشته یک موافقتنامهء را با پوهنتون دنمارکی در شهر آلبورگ در ارتباط به مبادلات برنامه های محصلان به امضا رساند و اکنون برای سه محصل این پوهنتون در پوهنتون آلبورک دنمارک کار، پیشنهاد شده است.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره روز شنبه خود مقالهء را به نشر رساند می نویسد:

بر اساس اسنادیکه از لوی څارنوالی افغانستان رسیده، ستره محکمه این کشور افسر پولیس که متهم به قتل آنیه نیدرینگ هوس فوتو ژونالیست خبرگزاری اسوشیتدپرس می باشد، به 20 سال زندان محکوم کرد.

روزنامه نیویارک تایمز می نویسد، تصیم نهایی برای مجارات این افسر که بنام قوماندان نقیب الله یاد می شود، نسبت به مجازاتی وی از سوی محاکم ابتدایی، کاهش یافته است. محاکم قبلی او را به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کرده بود.

به نوشتهء روزنامه نیویارک تایمز، نقیب الله در چهارم ماه اپریل بر خانم آنیه نیدرینگ هوس و کاتی کنان یک خبرنگار دیگر خبرگزاری اسوشیتتد پرس بدون هشدار قبلی فیر کرده بودند.

این دو ژورنالست از دور اول انتخابات ریاست جمهور افغانستان از ولایت خوست گزارش تهیه می کردند.

روزنامه می نویسد، آنیه که 48 سال عمر داشت از آلمان و کاتی از کانادا بودهکه هر دو خبرهای مربوط به پاکستان و افغانستان را تحت پوشش قرار می دادند.

روزنامه نیویارک تایمز، از کاتلین کرول سر محرر خبرگزاری اسوشیتدپرس نقل کرده که می گوید:" ما خرسندیم که سیستم عدلی افغانستان این قضیه را تکمیل و حمله کننده را مجازات نمود.

روزنامه می نویسد، بر اساس گفته های شاهدان عینی و نشست استماعیه محکمه، این دو زن در سیت عقبی موتری نشسته بودند که در نزدیکی ماموریت پولیس در جمعی از افسران پولیس و مقامات کمیسیون انتخابات ایستاده بود. در این موقع بود که نقیب الله این افسر پولیس با نعره الله اکبر بر آنها آتش گشود.

روزنامه می نویسد، این افسر پولیس فوراً محاصره شده، شاهدان عینی و مقامات گفتند که حمله او از قبل پلان نشده بود.

XS
SM
MD
LG