لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

تخریب نظام انتخاباتی یا اصلاح آن!؟


اکثر روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار مسایل دیگر به اختلافات روی ترکیب کمیسیون اصلاحات انتخاباتی و دست آوردهای سفر رییس جمهور اشرف غنی به امریکا پرداخته و مطالب را به نشر رسانیده اند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست اش با خط درشت نوشته که ریاست اجراییه رییس معرفی شده از سوی ریاست جمهوری برای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را قبول ندارد.

در مطلب آمده است که ریاست اجراییه انتخاب شکریه بارکزی را به عنوان رییس این کمیسیون خلاف موافقنامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله می داند.

روزنامه آرمان ملی در جای دیگری به نقل از معاون کمیسیون اصلاحات انتخاباتی نوشته که به اساس طرزالعمل ترتیب شده در این خصوص تمامی صلاحیت های به رییس جمهور داده شده و به همین دلیل این طرزالعمل ناقص است.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت سرمقاله اش را با این عنوان نوشته که تخریب نظام انتخاباتی یا اصلاح آن!

مقاله نویس نوشته که اختلافات میان رییس اجراییه و رییس جمهور بر سر ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی آشکار شد و ریاست اجراییه گفته است که در این ارتباط با عبدالله عبدالله مشوره نشده است.

در مطلب آمده که افغانها به اصلاح نظام انتخاباتی نیاز دارند، اما به نظر مقاله نویس، حالا سر و صداهای که در این خصوص بلند شده تمامی آن سیاسی است.

در مطلب آمده که هر دو طرف بخصوص رییس اجراییه می خواهد که از این طریق کارهای بنیادی را در انتخابات آینده افغانستان کند.

هیواد

روزنامه هیواد در باره سفر رییس جمهور افغانستان به امریکا مطلبی را نوشته و گفته است که اشرف غنی می تواند اعتماد مقامات امریکایی را جلب کند.

در مطلب همچنان آمده است، این اقدام امریکا که حدود ده هزار سرباز اش را تا پایان سال جاری میلادی در افغانستان حفظ می کند، یک دست آورد سفر رییس جمهور اشرف غنی به امریکا می باشد.

مقاله نویس نوشته که این اقدام امریکا خوب است، اما در افغانستان مشکلات هم موجود است که با حضور نظامیان امریکایی حل شده نمی تواند.

ویسا

روزنامه ویسا در همین ارتباط نوشته که حامد کرزی رییس جمهور قبلی افغانستان با این اقدام امریکا ابراز مخالفت کرده است.

در مطلب به نقل از حامد کرزی آمده است که امریکا سیزده سال قبل جنگ در برابر القاعده را در افغانستان آغاز کرد، اما هنوزهم این جنگ جریان دارد.

مقاله نویس به نقل از کرزی هم چنان نوشته که مبارزه قبلی امریکا در برابر مخالفین مسلح نتیجه نداشته، پس حالا نظامیان این کشور در افغانستان چه خواهند کرد؟

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG